Snakkebobler om kildetillit
20-45 minHva kjennetegner en god kilde? Her lærer elevene om kildetillit. De skal diskutere og reflekterer over hvilke kilder de har mest tillit til.


Gjennomføring
Introduser aktiviteten med å gå gjennom læringsmålene for økten:
- Forklare hva er
- Diskutere hvilke kilder vi har tillit til i ulike situasjoner og hvorfor
- Reflektere over hva som kjennetegner gode kilder vi kan stole på
Bruk av grønn side av arket
Del ut arkene med den grønne siden opp. Ett ark til hvert læringspar.
Læringsparene kan bruke noen minutter på å diskutere spørsmålet. Oppfordre dem til å komme med konkrete eksempler. De kan gjerne ta notater og lage et tankekart rett på arket. Arbeidet med denne siden av arket har til hensikt å sette fokus og skape en felles forståelse av hva temaet handler om.
Ta gjerne en liten felles oppsummering av det læringsparene har pratet om.
Bruk av gul side av arket
Deretter kan arket snus med den gule siden opp.
Nå skal læringsparene sette seg sammen med et annet par og danne en gruppe på 4 stykker og lese den gule siden. Hver elev skal ta stilling til hvilket utsagn som passer best til seg. Deretter skal de dele med de andre på gruppa hva de har valgt, og ikke minst hvorfor.
Begrunnelsen er en viktig del av denne aktiviteten, og det er også oppfølgingsspørsmålene fra de andre elevene på gruppa. Oppfordre dem til å utfordre hverandre, og stille spørsmål som:
- Hvorfor det?
- Gjelder det i alle situasjoner?
- Er det noen ganger du mener det ikke er slik?
- Hvordan ville det vært hvis alle tenkte slik?
Avslutning
Oppsummer målene for økta, og ta en felles prat rundt det gruppene har snakket om. Noen spørsmål som kan stilles er:
- Var det noen nye ting de ble oppmerksomme på?
- Hvorfor er det lurt å tenke på hvilke kilder vi har tillit til og hvorfor?
- Hva avgjør om en kilde har et godt faglig grunnlag?
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 1
Finne, vurdere og bruke kjelder.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Norsk Vg2 YF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring