Svindelforsøk eller reklame?
45-60 minNår julen nærmer seg er det også høytid for svindel. Vi overstrømmes av ulike nettbutikker med fantastiske tilbud. Men hvordan vet vi at supertilbudet ikke er svindel? Her får elevene noen gode tips for å unngå å bli lurt.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og gjennomgå målene for økten.
- kan forklare hva man kan gjøre når man mistenker svindelforsøk
- kan diskutere hvorfor man bør være kildekritisk i møte med reklame og annonser generelt, og spesielt rundt ulike høytider
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen om hva som er lurt å tenke på i forbindelse med svindelforsøk rundt høytider, og andre store salgsdager som Black Friday.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene jobber i par med oppgavene.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene jobber i par med oppgavene.
Elevene gjør oppgave 4
Lag en kort presentasjon om konkrete tips og råd for å unngå svindel. Du skal tenke at du skal presentere dette for noen på din egen alder. Skriv en oppsummering, og lag en punktliste med de viktigste punktene for hva man kan gjøre for å ikke la seg lure.
- Elevene kan se videoen flere ganger for å få konkrete tips, og det kan være viktig å påpeke at det å kunne vurdere troverdigheten til en nettside, eller nettbutikk, bidrar til å redusere faren for å bli svindlet.
- Det er viktig å undersøke avsenderen av den informasjonen eller reklamen vi får. Et annet tips til elevene kan være Forbrukertilsynet sine nettsider om nettsvindel eller Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
- Elevene kan også se hva redaktørstyrte medier har skrevet om svindel, nedenfor er det også vedlagt en artikkel fra Nordea.
Avslutning
Felles klasseromsdiskusjon hvor dere diskuterer læringsmålene for økten
- kan forklare hva man kan gjøre når man mistenker svindelforsøk
- kan diskutere hvorfor man bør være kildekritisk i møte med reklame og annonser generelt, og spesielt rundt ulike høytider
Alternativer
Dersom du heller ønsker at elevene gjennomfører de korte foredragene de skal lage i oppgave 4, istedenfor felles klasseromsdiskusjon, kan du bytte ut klasseromsdiskusjonen i slutten av økten med elevpresentasjoner hvor elevene presenterer individuelt eller i par.
Kompetansemål
Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 2
Finne, vurdere og bruke kjelder.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Reflektere over eigne digitale spor, utforske kven som har tilgang til spora, og drøfte korleis data og personopplysningar kan brukast eller misbrukast.
Medie- og informasjonskunnskap
Gjere greie for typiske trekk ved journalistikk, reklame, propaganda, informasjon og underhaldning.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring