Kildekritikk

Tverrles pepperkakeoppskriften

60-90 min

Nå fylles internett med juleoppskrifter. Hvorfor har noen pepperkakeoppskrifter flere egg på ingredienslista, mens andre ikke har noen? Her skal elevene tverrlese ulike oppskrifter for så å vurdere kildenes agenda.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og gjør deg klar til å dele den ut til elevene. Før du starter er det lurt å:

  • Se videoen elevene skal jobbe med
  • Sørge for at alle elevene har tilgang på headset dersom elevene skal se videoen på sin egen maskin i klasserommet

Gjennomføring

Introduser temaet og læringsmålene for timen

  • Kjenne til begrepet og vite hvordan, hvorfor og når vi bør tverrlese
  • Vurdere ulike oppskrifters

Introduksjon

La elevene se introduksjonsvideoen individuelt eller sammen. La dem jobbe med følgende spørsmål i læringspar:

  • Hvor pleier dere å finne oppskrifter?
  • Hva kan være grunnene til at ulike aktører publiserer oppskrifter?

Oppsummert i fellesskap.

Del deretter ut elevsiden

Elevene gjør oppgave 1

Elevene ser videoen om og jobber med oppgavene muntlig i læringspar. Gjennomgå deretter spørsmålene i plenum.

Elevene gjør oppgave 2

Elevene undersøker de ulike kildene og velger seg to av oppskriftene de skal undersøke nærmere.

Elevene gjør oppgave 3

Elevene tverrleser kildene.

Elevene gjør oppgave 4

Elevene undersøker kildene nærmere.

Elevene gjør oppgave 5

La elevene diskutere i par før dere gjennomgår i plenum.

Alternativer

Dette undervisningsopplegget kan gjøres både i norsk og i mat og helse, eventuelt som et tverrfaglig opplegg i de to fagene.

Lag pepperkaker!

Om dere har tid og mulighet: Hva med å teste ut oppskriftene på skolekjøkkenet? La elevene i grupper velge ut hvilken oppskrifter de ønsker å lage, før dere smaker dere gjennom de ulike pepperkakene. Kanskje kan dere avslutte med en avstemning over hvilke som var best?

Kompetansemål

  • Norsk 10. trinn

    Lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.

  • Mat og helse 10. trinn

    Kritisk vurdere informasjon om matproduksjon og drøfte korleis forbrukarmakt kan påverke lokal og global matproduksjon.

  • Norsk Vg2 YF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling