Tverrles pepperkakeoppskriften
60-90 minNå fylles internett med juleoppskrifter. Hvorfor har noen pepperkakeoppskrifter flere egg på ingredienslista, mens andre ikke har noen? Her skal elevene tverrlese ulike oppskrifter, for så å vurdere kildenes agenda.



Gjennomføring
Introduser temaet og læringsmålene for timen.
- Kjenne til begrepet og vite hvordan, hvorfor og når vi bør tverrlese
- Vurdere ulike oppskrifters og reflektere rundt matoppskrifter i feeden
Klassesamtale
La elevene diskutere følgende spørsmål i læringspar:
- Hvor pleier dere å finne oppskrifter?
- Hva kan være grunnene til at ulike aktører publiserer oppskrifter?
Oppsummer i fellesskap.
Del deretter ut elevsiden
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen om og jobber med oppgavene muntlig i læringspar. Gjennomgå deretter spørsmålene i plenum.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene undersøker de ulike kildene og velger seg to av oppskriftene de skal undersøke nærmere.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene tverrleser kildene.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene undersøker kildene nærmere.
Elevene gjør oppgave 5
La elevene diskutere i par.
Avslutning
Gå gjennom oppgave 5 i plenum. Bruk denne samtalen for å oppsummere hvorfor det er nyttig å kunne vurdere en kildes agenda.
Alternativer
Dette undervisningsopplegget kan gjøres både i norsk og i mat og helse, eventuelt som et tverrfaglig opplegg i de to fagene.
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Lese skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk og i oversettelse fra samiske og andre språk, og reflektere over tekstenes formål, innhold, sjangertrekk og virkemidler.
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Mat og helse 10. trinn
Kritisk vurdere informasjon om matproduksjon og drøfte korleis forbrukarmakt kan påverke lokal og global matproduksjon.
Norsk Vg2 YF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling