Vær en faktasjekker!
90 minHvilke metoder bruker profesjonelle faktasjekkere for å avdekke falsk informasjon? Her lærer elevene anerkjente metoder og bruker dem til å lage sine egne faktasjekker som presenteres i en kort video.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Kjenne til minst 3 ulike teknikker man bruker når man en sak
- Kunne verifisere egne kilder og forklare hvordan gjør det
Vis video
Start økta med å vise elevene et eksempel på hva de skal lage: En faktasjekk presentert i kort video. Videoen ligger også på elevsiden, slik at elevene kan se den igjen om de trenger det.
Del ut elevsiden
Del ut elevsiden til elevene. Elevene kan jobbe individuelt, i læringspar eller grupper.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene svarer på oppgaver. Velg om de skal diskutere B i par, eller om dere diskuterer dem i fellesskap.
Elevene gjør oppgave 4
Elevene presenterer sin faktasjekk i en video. På elevsiden finner de tips og triks til hvordan dette kan gjennomføres.
Avslutning
Oppsummer målene fra starten av timen og la elevene komme med innspill. Dersom tiden strekker til, kan noen av elevene vise sin faktasjekk for klassen.
- Kjenne til minst 3 ulike teknikker man bruker når man en sak
- Kunne verifisere egne kilder og forklare hvordan gjør det
Alternativer
Kompetansemål
Norsk Vg3 SF
Orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner.
Medier og kommunikasjon
Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
KRLE 10. trinn
Identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon.
Matematikk 9. trinn
Utforske og argumentere for korleis framstillingar av tal og data kan brukast for å fremje ulike synspunkt.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring