Valgbingo

15-30 min

Under en valgkamp møter vi mye informasjon og politisk reklame. Gjennom denne bingoen blir elevene bevisste på hvor de får informasjon om valget.

Diskusjon
Spill

Forberedelse

Skriv ut Valgbingoen tosidig.

Gjennomføring

Gå gjennom målene for aktiviteten:

  • Gjenkjenne politisk informasjon og politisk reklame
  • Diskutere hvordan man kan bli påvirket av ulike kilder og ulike virkemidler

Bingo

Del ut bingoen og gå gjennom den sammen med elevene. La dem sette kryss ved punkter de allerede har opplevd, og fylle ut på baksiden. Ta frem bingoen igjen med jevne mellomrom gjennom valgkampen, og la elevene fortsette å fylle ut.

Elevene trenger ikke å være ferdige når de har fått bingo én vei. Utvid gjerne til diagonal, fire hjørner, bilde, ramme, dobbel eller trippel bingo.

Arbeid med eksempler

La elevene jobbe i samarbeidspar og fylle inn en forklaring på rutene de har krysset ut. Gå gjerne gjennom hvordan de ulike forklaringene og eksemplene kan se ut. Oppfordre elevene til å ta bilder eller skjermbilder når de opplever de ulike rutene, for å hjelpe dem med å huske når de skal skrive eksempler på arket.

Oppsummering

Når dere avslutter arbeidet med bingoen, skal elevene diskutere disse spørsmålene:

  1. Hvilken av rutene opplevde dere flest ganger? Hvorfor tror dere det er sånn? Var det noen ruter som ingen på gruppa fikk krysset av?
  2. Hvilken av rutene tror dere har mest og minst påvirkningskraft? Hvorfor?
  3. Hvis dere var politikere, hvilke av disse rutene ville dere helst at folk skulle oppleve før valget? Hvorfor?


Avslutning

Oppsummer bingoen. Fikk dere noen vinnere?

Diskuter spørsmålene under i læringspar:

  • Var det vanskeligere eller lettere å fylle ut bingoen enn de trodde?
  • Har elevene endret mening rundt noen politiske spørsmål?
  • Hvilke partier har de sett mest av?

Oppsummer i fellesskap.

Alternativer

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling