Valgomater

20-30 min

Hvordan fungerer egentlig en valgomat, og kan den hjelpe oss til å ta bedre valg? I dette opplegget jobber elevene med valgomater og diskuterer styrker og svakheter.

Diskusjon

Forberedelse

Skriv ut snakkeboblene. Lag grupper på 3-4 som elevene skal jobbe i.

Gjennomføring

Snakk med elevene om hva dere skal jobbe med denne timen.

  • Hva er en valgomat, og hvilke styrker og svakheter har de?
  • Reflektere over hvordan ulike kilder kan påvirke meningene våre

Jobb med grønn side av snakkeboblene

Elevene jobber med grønn side av snakkeboblene. La dem diskutere i gruppene før dere oppsummer i fellesskap. Still oppfølgingsspørsmål:

  • Hvorfor bør vi vite hvem som lager valgomaten vi tar?
  • Hvordan kan en valgomat påvirke meningene våre?

Jobb med gul side av snakkeboblene

Elevene diskuterer de ulike utsagnene. De skal finne ut hvilken de er mest enig i, og begrunne hvorfor til resten av gruppa. Resten av gruppa stiller oppfølgingsspørsmål, for eksempel:

  • Hvorfor det?
  • Gjelder det i alle situasjoner?
  • Er det noen ganger du mener det ikke er slik?
  • Hvordan ville det vært hvis alle tenkte slik?

Avslutning

Få frem styrker og svakheter ved valgomaten i plenum. Noen spørsmål dere kan diskutere avslutningsvis er:

  • Var det noen nye ting elevene ble oppmerksomme på?
  • Hva tenker de om å bruke en valgomat nå?
  • Hvordan kan noen bruke valgomater for å påvirke andre?

Kompetansemål

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap