Vil folk tro på fakta?

45-90 min

I forbindelse med presidentdebatten i USA ble det spredt falske påstander om at folk spiser katter og hunder i Springfield. I podcasten Mediebobler fra VG diskuteres påstandene og konsekvensene ved feilinformasjon som dette.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelser

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene. Avgjør om elevene skal notere underveis mens dere lytter til lydfilen, eller om du ønsker at elevene kun skal følge med på lydfilen.

Skriv ut arbeidsarket dersom du ønsker at elevene skal notere ned for hånd.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:

  • Beskrive hvordan redaktørstyrte medier sikrer at de tilbyr rett informasjon
  • Forklare hva et bilde ut av kontekst betyr
  • Diskutere hvordan ulike kilder eller mangler på kilder kan påvirke oss

Gå gjennom hva som kjennetegner en før du deler ut elevsiden.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene ser denne videoen, som forklarer begrepet "bilder ut av kontekst".

Elevene gjør oppgave 2

Elevene lytter til et utdrag fra podcasten Mediebobler: Vil folk tro på fakta?

Elevene gjør oppgave 3

Elevene svarer på spørsmål til episoden. De kan jobbe individuelt eller i par.

Elevene gjør oppgave 4

Samle elevene til en felles klasseromsdiskusjon med utgangspunkt i spørsmålene under.

Avslutning

Gå gjennom målene for økten og la elevene komme med innspill:

  • Beskrive hvordan redaktørstyrte medier sikrer at de tilbyr rett informasjon
  • Forklare hva et bilde ut av kontekst betyr
  • Diskutere hvordan ulike kilder eller mangler på kilder kan påvirke oss

Alternativer

Under finner du et par forslag til samarbeidslæring for denne økten.

Kompetansemål

  • Norsk Vg2 YF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

  • Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 1

    Vurdere skiljet mellom faktabaserte ytringar og andre ytringar.

  • Medier og kommunikasjon

    Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling