Vil folk tro på fakta?
45-90 minI forbindelse med presidentdebatten i USA ble det spredt falske påstander om at folk spiser katter og hunder i Springfield. I podcasten Mediebobler fra VG diskuteres påstandene og konsekvensene ved feilinformasjon som dette.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- Beskrive hvordan redaktørstyrte medier sikrer at de tilbyr rett informasjon
- Forklare hva et bilde ut av kontekst betyr
- Diskutere hvordan ulike kilder eller mangler på kilder kan påvirke oss
Gå gjennom hva som kjennetegner en før du deler ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser denne videoen, som forklarer begrepet "bilder ut av kontekst".
Elevene gjør oppgave 3
Elevene svarer på spørsmål til episoden. De kan jobbe individuelt eller i par.
Elevene gjør oppgave 4
Samle elevene til en felles klasseromsdiskusjon med utgangspunkt i spørsmålene under.
Avslutning
Gå gjennom målene for økten og la elevene komme med innspill:
- Beskrive hvordan redaktørstyrte medier sikrer at de tilbyr rett informasjon
- Forklare hva et bilde ut av kontekst betyr
- Diskutere hvordan ulike kilder eller mangler på kilder kan påvirke oss
Alternativer
Under finner du et par forslag til samarbeidslæring for denne økten.
Kompetansemål
Norsk Vg2 YF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 1
Vurdere skiljet mellom faktabaserte ytringar og andre ytringar.
Medier og kommunikasjon
Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling