Vurdering av grafer
30 minElevene jobber med feil man kan gjøre når man lager og vurderer grafer.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten.
- Grunnleggende forståelse av hvordan grafer kan misbrukes
- Lese og tolke grafisk fremstilling
Del ut elevsiden
Del ut elevsiden til elevene. Elevene jobber individuelt på oppgave 1 og i samarbeidspar på oppgave 2. Dersom du har printet ut arket til elevene, trenger de ikke elevsiden.
Elevene gjør arbeidsark side 1
Elevene jobber individuelt med denne oppgaven. Her skal elevene koble bildet av grafen med beskrivelsen av hva som er feil med grafen.
Elevene gjør arbeidsark side 2
Her velger elevene en av grafene og skal med egne ord beskrive hva som er feil med grafen og hvilke konsekvenser det får. Det er viktig å få frem at det kan være flere konsekvenser av feilene.
Avslutning
Som avslutning kan gruppene presentere deres funn for klassen, og du kan ta opp et av målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:
- Hvordan kan grafer misbrukes og mistolkes?
Alternativer
Kompetansemål
Matematikk 10. trinn
Modellere situasjonar knytte til reelle datasett, presentere resultata og argumentere for at modellane er gyldige.
Matematikk 9. trinn
Tolke og kritisk vurdere statistiske framstillingar frå media og lokalsamfunnet.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap