War on Christmas
45-60 minDiskusjoner om tradisjoner og verdier kan lett skape sterke følelser. "War on Christmas" er et eksempel på en slik diskusjon. Hva er "War on Christmas", og hvordan kan vi gå inn i vanskelige debatter uten å la følelsene styre oss?
Gjennomføring
Introduser temaet og målet for timen:
- Hva er "War on Christmas"?
- Hvordan kan en debatt påvirkes av sterke interesser?
- Hvordan kan vi diskutere vanskelige temaer uten å la følelsene ta overhånd?
Del ut elevsiden
Elevene gjør oppgave 1
Elevene leser teksten "War on Christmas" og svarer på spørsmålene.
Elevene gjør oppgave 2
Bill O’Reilly var en av dem som bidro sterkt til at debatten om "War on Christmas" ble en stor mediesak.
Elevene gjør oppgave 3
Debatter som dreier seg om tradisjoner kan raskt vekke sterke følelser.
Under er det tre ulike diskusjoner. Gå sammen i liten gruppe og velg en av de tre. Lag et forslag til hvordan dere kan unngå at debatten tar av med sterke følelser. Dere kan presentere deres forslag som en presentasjon, et skuespill eller på andre måter. Vær gjerne kreativ.
Avslutning
Samle klassen til en felles gjennomgang av målene.
Hva er "War on Christmas"? Hvordan fremstår Bill O'Reilly som kilde og hva slags interesser drev debatten om "War on Chrismas"?
Hvordan kan vi diskutere vanskelige temaer uten å la følelsene ta overhånd?
Her kan klassen lage noen punkter det kan være lurt å tenke på når temperaturen blir høy i en diskusjon.
Det er viktig å presisere at det er ikke er et mål at alle skal være enige, men øve oss på å være uenige.
Alternativer
Kompetansemål
KRLE 10. trinn
Reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn.
KRLE 10. trinn
Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.
Historie Vg2
Beskrive religionens betydning for samfunns- og maktforhold fra middelalderen til og med vår tid og vurdere dens rolle i menneskers selvoppfatning og syn på andre.
Norsk Vg2 YF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Politikk, individ og samfunn
Drøfte massemedienes rolle i sosialiseringen .
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap