22. juli: Motivene bak terroren
60-75 minElevene lærer om terroristens motiv og hans tankegang bak terrorangrepene 22. juli. Gjennom begrepslæring, video og refleksjonsoppgaver, bevisstgjøres elevene på hvem terroristen ønsket å ramme og hvorfor. Opplegget er første del av samleopplegget "Årsaker til 22. juli"
Gjennomføring
Introduser målene for timen og hva elevene skal ha lært når timen er slutt:
- Elevene skal få kunnskap om terroristens motiv for handlingene han utførte.
- Elevene skal få en bevissthet rundt hvorfor terroristen valgte Arbeiderpartiet og AUF som terrormål.
Del deretter lenken til elevsiden med elevene.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene skal først jobbe med tre sentrale begreper som knytter seg til temaet. Velg om elevene jobber med begrepene individuelt eller i par, og gjennomgå dem til slutt sammen i klassen.
Dere ser film i plenum
Vis videoen "22.juli: Motivene bak terroren" for klassen. Filmen tar for seg det Breivik skrev om i manifestet han sendte ut like før angrepene.
Elevene gjør oppgave 3
I videoen møter vi Kamzy Gunaratnam som en av kildene. La elevene undersøke hvem hun er ved å søke på internett. De skal skrive noen få setninger om henne og oppgi hvilke kilder de har brukt. Hvordan vurderer elevene hennes troverdighet som kilde?
Elevene gjør oppgave 4
Etter å ha sett videoen sammen i klassen, skal elevene nå se den på nytt på egen skjerm og jobbe med tilhørende oppgaver. Bestem om de skal jobbe i par eller individuelt. Forbered elevene på at de skal dele svarene sine med klassen etterpå.
Felles gjennomgang av oppgave 4
Gjennomgå oppgavene sammen i plenum. La elevene komme med innspill. Se gjerne våre forslag til innhold i samtalen under, men la elevenes tanker stå i sentrum.
Elevene gjør oppgave 5
Elevene diskuterer oppgavene muntlig i par/grupper for å forberede seg til klassesamtale. Gjennomgå deretter oppgavene i en felles klassesamtale. Se gjerne våre forslag til innhold i samtalen under, men la elevenes tanker stå i sentrum.
Avslutning
Avslutt økten med å gjennomgå målene før timen og la elevene komme med innspill:
- Elevene skal få kunnskap om terroristens motiv for handlingene han utførte.
- Elevene skal få en bevissthet rundt hvorfor terroristen valgte Arbeiderpartiet og AUF som terrormål.
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Historie Vg3
Reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap