Er melk farlig for oss?

45-90 min

Elevene skal undersøke to påstander i en video fra TikTok. Videoen handler om at melk, blant annet fra Tine, kan være farlig for oss å drikke fordi kuene får metanhemmere i fôret sitt. Stemmer dette, og hvilke kilder bør vi lytte til om dyreforhold og matproduksjon?

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelse

Gå gjennom opplegget og forbered deg på å dele elevsiden med elevene. Les gjerne artikkelen under fra Faktisk.no for å gjøre deg mer kjent med hva bovaer er, og hva metanhemmere skal bidra til.

Lag grupper på tre som elevene skal jobbe i. Finn A3-ark til å lage veggplakater på, en til hver gruppe.

Gjennomføring

Introduser temaet for elevene og hva du ønsker at de skal lære i løpet av økten:

  • Jeg kjenner til ulike virkemidler som brukes i videoer for å overbevise publikum i sosiale medier.
  • Jeg kan tverrlese en kilde og undersøke deres agenda, samt vurdere deres troverdighet.
  • Jeg bruker ulike kilder til å få informasjon om ulike temaer og fagfelt.

Se video

Vis Faktisk.no sin faktasjekk i plenum og la elevene snakke sammen om det de så i par. Gjennomgå deretter spørsmålet under:

Video: @Faktisk.no på TikTok. Publisert 11.12.2024.

Elevene går i grupper

Del ut elevsiden og A3-arket, og fordel elevene i grupper på tre.

Elevene gjør oppgave 1

Gruppene skal undersøke hva minst 4-5 ulike kilder sier om metanhemmere i fôret til kuer og melkekyr, og notere ned hva de ulike kildene sier og hvem de er. Elevene kan finne eksempler på kilder på elevsiden.

Elevene gjør oppgave 2

Gruppene skal bruke notatene sine og lage en veggplakat som viser hva ulike kilder sier om metanhemmere i melkekyrs fôr. Her kan de også se et eksempel på en utfylt veggplakat.

Elevene gjør oppgave 3

Elevene skal se en video om , for deretter å tverrlese egne kilder. Hvis de ønsker å legge til ny informasjon på plakaten sin, kan de gjøre det nå.

Elevene gjør oppgave 4

Gruppene skal diskutere kildenes troverdighet og egnethet til å uttale seg om tematikken. Deretter skal de markere kildene på veggplakaten med en smiley som viser deres syn på kilden.

Presentasjon

Alle gruppene har forberedt seg på å presentere arbeidet sitt. La gruppene presentere sin veggplakat og sitt arbeid. Still gjerne oppfølgingsspørsmål med utgangspunkt i oppgave 3 og 4.

Felles samtale

Snakk sammen om hvilke kilder dere ville lyttet til om dyrevelferd og matproduksjon, og hvorfor disse kildene er troverdige og egner seg til å gi informasjon om tematikken. Her er forslag til tre gode kilder.

Felles konklusjon

Basert på gruppenes arbeid, presentasjon og vurdering av kilder, skal dere nå konkludere om påstandene stemmer i plenum: Er det farlig for oss mennesker å drikke melk, blant annet fra Tine, der melkekyrne får anbefalt dosering av metanhemmere i fôret sitt? La elevene først snakke i par, før de deler konklusjonen sin og begrunner den.

Avslutning

Avslutt økten og la elevene komme med konkrete eksempler og innspill på målene:

  • Jeg kjenner til ulike virkemidler som brukes i videoer for å overbevise publikum i sosiale medier.
  • Jeg kan tverrlese en kilde og undersøke deres agenda, samt vurdere deres troverdighet.
  • Jeg bruker ulike kilder til å få informasjon om ulike temaer og fagfelt.

Alternativer

Kompetansemål

  • Vg1 helse- og oppvekstfag Yrkesliv i helse- og oppvekstfag

    Gjere greie for gjeldande regelverk for helse, miljø og sikkerheit.

  • Mat og helse 10. trinn

    Gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse.

  • Naturfag Vg1 TP

    Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.

  • Vg1 helse- og oppvekstfag Kommunikasjon og samhandling

    Reflektere over kva digital dømmekraft inneber, vurdere kjelder kritisk og vise nettvett i arbeidet.

  • Naturfag Vg1 HS

    Gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv.

  • Mat og helse 10. trinn

    Utforske klimaavtrykket til matvarer og gjere greie for korleis matval og matforbruk kan påverke miljøet, klimaet og matsikkerheita.

  • Norsk Vg2 YF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring
  • Bærekraftig utvikling