Er melk farlig for oss?

45-90 min

Elevene skal undersøke to påstander i en video fra TikTok. Videoen handler om at melk, blant annet fra Tine, kan være farlig for oss å drikke fordi kuene får metanhemmere i fôret sitt. Stemmer dette, og hvilke kilder bør vi lytte til om dyreforhold og matproduksjon?

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Informasjon om opplegget

Her finner du litt mer informasjon om opplegget og dets tematikk og tilnærming.

Forberedelse

  • Gå gjennom opplegget og forbered deg på å dele elevsiden med elevene. Sett deg inn i tematikken og hva de ulike begrepene betyr. Du kan gjerne lese Faktisk.no sin vedlagte artikkel om tematikken, og hva Bovaer er og hva metanhemmere skal bidra til.
  • Del inn elevene i grupper på tre på forhånd.
  • Finn et A3-ark, gjerne i tykt papir, til hver gruppe.

Gjennomføring

Introduser temaet for elevene og hva du ønsker at de skal lære i løpet av økten:

  • Jeg kjenner til ulike virkemidler som brukes i videoer for å overbevise publikum i sosiale medier.
  • Jeg kan tverrlese en kilde og undersøke deres agenda, samt vurdere deres troverdighet.
  • Jeg bruker ulike kilder til å få informasjon om ulike temaer og fagfelt.

Se video

Vis Faktisk.no sin faktasjekk i plenum og la elevene snakke sammen om det de så i par. Gjennomgå deretter spørsmålet under:

Video: @Faktisk.no på TikTok. Publisert 11.12.2024.

Elevene går i grupper

Del ut elevsiden og A3-arket, og fordel elevene i grupper på tre.

Elevene gjør oppgave 1

Gruppene skal undersøke hva minst 4-5 ulike kilder sier om metanhemmere i fôret til kuer og melkekyr, og notere ned hva de ulike kildene sier og hvem de er. Elevene kan finne eksempler på kilder på elevsiden.

Elevene gjør oppgave 2

Gruppene skal bruke notatene sine og lage en veggplakat som viser hva ulike kilder sier om metanhemmere i melkekyrs fôr. Her kan de også se et eksempel på en utfylt veggplakat.

Elevene gjør oppgave 3

Elevene skal se en video om , for deretter å tverrlese egne kilder. Hvis de ønsker å legge til ny informasjon på plakaten sin, kan de gjøre det nå.

Elevene gjør oppgave 4

Gruppene skal diskutere kildenes troverdighet og egnethet til å uttale seg om tematikken. Deretter skal de markere kildene på veggplakaten med en smiley som viser deres syn på kilden.

Presentasjon

Alle gruppene har forberedt seg på å presentere arbeidet sitt. La gruppene presentere sin veggplakat og sitt arbeid. Still gjerne oppfølgingsspørsmål med utgangspunkt i oppgave 3 og 4.

Felles samtale

Snakk sammen om hvilke kilder dere ville lyttet til om dyrevelferd og matproduksjon, og hvorfor disse kildene er troverdige og egner seg til å gi informasjon om tematikken. Her er forslag til tre gode kilder.

Felles konklusjon

Basert på gruppenes arbeid, presentasjon og vurdering av kilder, skal dere nå konkludere om påstandene stemmer i plenum: Er det farlig for oss mennesker å drikke melk, blant annet fra Tine, der melkekyrne får anbefalt dosering av metanhemmere i fôret sitt? La elevene først snakke i par, for så å dele sin begrunnelse av svaret de har kommet frem til.

Avslutning

Avslutt økten og la elevene komme med konkrete eksempler og innspill på øktens mål:

  • Jeg kjenner til ulike virkemidler som brukes i videoer for å overbevise publikum i sosiale medier.
  • Jeg kan tverrlese en kilde og undersøke deres agenda, samt vurdere deres troverdighet.
  • Jeg bruker ulike kilder til å få informasjon om ulike temaer og fagfelt.

Alternativer

Kompetansemål

  • Vg1 helse- og oppvekstfag Yrkesliv i helse- og oppvekstfag

    Gjere greie for gjeldande regelverk for helse, miljø og sikkerheit.

  • Mat og helse 10. trinn

    Gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse.

  • Naturfag Vg1 TP

    Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.

  • Vg1 helse- og oppvekstfag Kommunikasjon og samhandling

    Reflektere over kva digital dømmekraft inneber, vurdere kjelder kritisk og vise nettvett i arbeidet.

  • Naturfag Vg1 HS

    Gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv.

  • Mat og helse 10. trinn

    Utforske klimaavtrykket til matvarer og gjere greie for korleis matval og matforbruk kan påverke miljøet, klimaet og matsikkerheita.

  • Norsk Vg2 YF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring
  • Bærekraftig utvikling