Har meitemarken tenner?

30-60 min

Dette er et undervisingsopplegg for småskoletrinnet. Det fokuserer på kildetillit. Hvem får du informasjonen fra? Hvorfor velger du en kilde fremfor en annen?

Tekstarbeid

Forberedelse

Kopier opp arbeidsheftet. Du kan gjerne skrive det ut tosidig på A3 ark, slik at side 2 og 3 vises samtidig på midtsiden når man åpner heftet.

Gjør deg kjent med begrepet .

Gjennomføring

Gå gjennom målet for økta:

  • Hvem kan gi meg svar på ting jeg lurer på?

Klassesamtale

Prat sammen om meitemarken.
Lag et tankekart på tavla om hva dere vet om meitemarken.
Tror dere den har munn? Tror dere den har tenner?
Hva lurer vi på rundt meitemarken?

Har meitemarken tenner? Trykk på bildet for å få det i fullskjerm.

Jobb med arbeidsheftet

Del ut arbeidsheftet til elevene.
Elevene skal først gjøre oppgave 1. Elevene kan gjerne vise tegningene til sidemannen.

Før oppgave 3 er det lurt å ta en klassesamtale. Prat sammen om hvilke grunner elevene har til at de velger å spørre den ene eller andre personen. Hør om de kan komme på ulike grunner.

I oppgave 4 handler det om å bli bevisst hvilket faglig grunnlag personen kan ha for å uttale seg om meitemark.

Avslutning

På siste side står det at forskere har undersøkt meitemarker. Prat med klassen om hva en forsker er.

Forskere jobber systematisk med å hente inn informasjon om verden rundt oss, for eksempel om meitemark. Dette er også en god anledning å prate om leksikon, og informasjon vi finner der.

Forskere bruker forstørrelsesglass. Hvordan kan man bruke forstørrelsesglass for å finne ut mer om meitemarken?

Alternativer

Ønsker du å jobbe mer med temaet meitemark eller kildetillit?