Har meitemarken tenner?
30-60 minDette er et undervisingsopplegg for småskoletrinnet. Det fokuserer på kildetillit. Hvem får du informasjonen fra? Hvorfor velger du en kilde fremfor en annen?
Gjennomføring
Gå gjennom målet for økta:
- Hvem kan gi meg svar på ting jeg lurer på?
Klassesamtale
Prat sammen om meitemarken.
Lag et tankekart på tavla om hva dere vet om meitemarken.
Tror dere den har munn? Tror dere den har tenner?
Hva lurer vi på rundt meitemarken?
Jobb med arbeidsheftet
Del ut arbeidsheftet til elevene.
Elevene skal først gjøre oppgave 1. Elevene kan gjerne vise tegningene til sidemannen.
Før oppgave 3 er det lurt å ta en klassesamtale. Prat sammen om hvilke grunner elevene har til at de velger å spørre den ene eller andre personen. Hør om de kan komme på ulike grunner.
I oppgave 4 handler det om å bli bevisst hvilket faglig grunnlag personen kan ha for å uttale seg om meitemark.
Avslutning
På siste side står det at forskere har undersøkt meitemarker. Prat med klassen om hva en forsker er.
Forskere jobber systematisk med å hente inn informasjon om verden rundt oss, for eksempel om meitemark. Dette er også en god anledning å prate om leksikon, og informasjon vi finner der.
Alternativer
Ønsker du å jobbe mer med temaet meitemark eller kildetillit?