Hvilket tilbud er det beste?

15-45 min

Er billigst alltid best, eller er det også andre faktorer som kan gjøre at et tilbud er godt? Her skal elevene vurdere ulike pristilbud og argumentere for hvilket som er best.

Diskusjon

Forberedelser

Del elevene i samarbeidspar.

Skriv ut ett arbeidsark til hvert samarbeidspar. Arbeidsarket har to sider.

Ta gjerne med en fotball til undervisningen.

Gjennomføring

Gå gjennom læringsmålene for aktiviteten. Elevene skal:

  • Vurdere ulike pristilbud.
  • Gi en anbefaling og argumentere for den.

Innledende casefortelling

Legg frem casefortellingen for elevene. Du kan velge den korte eller lange utgaven. Vis gjerne frem en fotball for å underbygge fortellingen.

Arbeid med arket

Del ut ett ark til hvert samarbeidspar.

Fotballen som tilbys, er den samme, men tilbudene er litt ulike. Elevene skal gi en anbefaling til hvor fotballen skal kjøpes.

Elevene kan notere på side 2 av arbeidsarket. Der skal de også begrunne hvilket tilbud de velger. Oppfordre elevene til å forklare hva som er viktig for dem når de velger, for eksempel:

  • Er det at ballen er helt ny?
  • Er det at de kan få ballen med en gang?
  • Er det at ballen er billigst mulig?

Arbeidsarket, klikk på bildet for fullskjerm.

Oppsummering og avslutning

La noen av parene presentere valget og begrunnelsen sin.

Diskuter deretter spørsmålene i fellesskap:

  • Finnes det en god fasit på denne oppgaven?
  • Hvordan kan ulike verdisyn komme frem i en slik anbefaling?
  • Hvilke fordeler og ulemper kan medlemsprogram hos butikkjeder gi oss?

Alternativer

Kompetansemål

  • Matematikk 10. trinn

    Hente ut og tolke relevant informasjon frå tekstar om kjøp og sal og ulike typar lån og bruke det til å formulere og løyse problem.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Bærekraftig utvikling