Ikke alt på TikTok er sant

30-45 min

I dette undervisningsopplegget skal elevene se en video og diskutere hvordan vi kan være kildekritiske til all informasjon vi mottar på sosiale medier om krigen i Ukraina. Opplegget er ment for mellomtrinnet.

Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom opplegget og videoen før du starter undervisningen. I dette undervisningsopplegget finnes det ingen egen elevside da vi ønsker at læreren skal ha kontroll på temaet og legge tydelige rammer for arbeidet.

Gjennomføring

Introduser temaet for klassen og la elevene diskutere følgende spørsmål i læringspar:

  • Hvor får vi nyheter og informasjon om krigen i Ukraina fra?
  • Hvorfor må vi være kildekritiske til det vi hører, leser og ser?
  • Hva er forskjellen mellom NRK og Snapchat?

Løft spørsmålene deretter opp i plenum. Se presentasjon under som du kan ha oppe på skjerm undervegs.

Se video

Se videoen sammen i klassen to ganger. Bruk 5 minutter etter første visning til å la elevene komme med innspill til hva de nettopp så, før du spiller den av en gang til.

Du kan ikke stole på alt du ser i sosiale medier (1:54)

Snakk sammen i par

  • Hvorfor man kan ikke stole på alt man ser på TikTok?
  • Hvorfor er det viktig å tenke over hva vi deler?
  • Hvorfor tror du noen prøver å lure deg?
  • Hva gjør ?

Gjennomgå deretter spørsmålene i plenum.

Lag tankekart

Lag et tankekart på tavla med spørsmål "Hvordan kan vi være kildekritiske?" i midten. La elevene komme med innspill til hvordan vi skal forholde oss til all informasjon vi møter på sosiale medier om dagen. Husk tipsene som ble presentert i videoen.

Avslutning

Avslutt økten med å gjennomgå plakaten i klassen. Dette er tips som elevene kan prøve å huske på neste gang de leser nyheter og får informasjon fra sosiale medier.

Alternativer