Ikke alt på TikTok er sant

30-45 min

I dette undervisningsopplegget skal elevene se en video og diskutere hvordan vi kan være kildekritiske til all informasjon vi mottar på sosiale medier om krigen i Ukraina. Opplegget er ment for mellomtrinnet.

Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom opplegget og videoen før du starter undervisningen. I dette undervisningsopplegget finnes det ingen egen elevside, og læreren styrer elevene gjennom timen.

Gjennomføring

Introduser temaet for klassen og la elevene diskutere følgende spørsmål i læringspar:

  • Hvor får vi nyheter og informasjon om krigen i Ukraina fra?
  • Hvorfor må vi være kildekritiske til det vi hører, leser og ser?
  • Hva er forskjellen mellom NRK og Snapchat?

Løft spørsmålene deretter opp i plenum. Se presentasjon under som du kan ha oppe på skjerm undervegs.

Se video

Se videoen sammen i klassen to ganger. Bruk 5 minutter etter første visning til å la elevene komme med innspill til hva de nettopp så, før du spiller den av en gang til.

Du kan ikke stole på alt du ser i sosiale medier (1:54)

Snakk sammen i par

  • Hvorfor man kan ikke stole på alt man ser på TikTok?
  • Hvorfor er det viktig å tenke over hva vi deler?
  • Hvorfor tror du noen prøver å lure deg?
  • Hva gjør ?

Gjennomgå deretter spørsmålene i plenum.

Lag tankekart

Lag et tankekart på tavla med spørsmål "Hvordan kan vi være kildekritiske?" i midten. La elevene komme med innspill til hvordan vi skal forholde oss til all informasjon vi møter på sosiale medier om dagen. Husk tipsene som ble presentert i videoen.

Avslutning

Avslutt økten med å gjennomgå plakaten i klassen. Dette er tips som elevene kan prøve å huske på neste gang de leser nyheter og får informasjon fra sosiale medier.

Alternativer