Ikke alt på TikTok er sant
30-45 minI dette undervisningsopplegget skal elevene se en video og diskutere hvordan vi kan være kildekritiske til all informasjon vi mottar på sosiale medier om krigen i Ukraina. Opplegget er ment for mellomtrinnet.
Forberedelse
Se gjennom opplegget og videoen før du starter undervisningen. I dette undervisningsopplegget finnes det ingen egen elevside, og læreren styrer elevene gjennom timen.
Gjennomføring
Introduser temaet for klassen og la elevene diskutere følgende spørsmål i læringspar:
- Hvor får vi nyheter og informasjon om krigen i Ukraina fra?
- Hvorfor må vi være kildekritiske til det vi hører, leser og ser?
- Hva er forskjellen mellom NRK og Snapchat?
Løft spørsmålene deretter opp i plenum. Se presentasjon under som du kan ha oppe på skjerm undervegs.
Se video
Se videoen sammen i klassen to ganger. Bruk 5 minutter etter første visning til å la elevene komme med innspill til hva de nettopp så, før du spiller den av en gang til.
Snakk sammen i par
- Hvorfor man kan ikke stole på alt man ser på TikTok?
- Hvorfor er det viktig å tenke over hva vi deler?
- Hvorfor tror du noen prøver å lure deg?
- Hva gjør ?
Gjennomgå deretter spørsmålene i plenum.
Lag tankekart
Lag et tankekart på tavla med spørsmål "Hvordan kan vi være kildekritiske?" i midten. La elevene komme med innspill til hvordan vi skal forholde oss til all informasjon vi møter på sosiale medier om dagen. Husk tipsene som ble presentert i videoen.
Avslutning
Avslutt økten med å gjennomgå plakaten i klassen. Dette er tips som elevene kan prøve å huske på neste gang de leser nyheter og får informasjon fra sosiale medier.