Myter om kvinnehelse
90-120 minGjennom å utforske og debunke myter om kvinnehelse skal elevene her få korrekt kunnskap om egen helse, samt lære hvordan de kan vurdere påstanders troverdighet og pålitelighet.
Gjennomføring
Introduser temaet og presenter målet for økten:
- Jeg kjenner til myter om kvinnehelse og kan finne tilstrekkelig med troverdige kilder for å debunke dem.
- Jeg kan vurdere påliteligheten til informasjon jeg mottar
Faktasjekk som metode
Elevene skal bruke faktasjekk for å debunke mytene. Introduser faktasjekk som metode ved å
- Vise faktasjekk-videoen
- Gå gjennom hvordan man faktasjekker en påstand ved hjelp av plakaten "Slik faktasjekker du".
Presentasjon
La elevene presentere funnene sine. Still gjerne oppfølgingsspørsmål både om funnene i seg selv og om vurderingen av kildenes troverdighet.
Avslutning
Drøft følgende problemstillinger med elevene:
- Hvor risikerer vi å få feilinformajson om kvinnehelse i dag?
- Hva slags konsekvenser kan det ha at man får feil informasjon om egen helse?
Kompetansemål
Naturfag Vg1 NA
Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.
Naturfag 10. trinn
Drøfte spørsmål knyttet til seksuell og reproduktiv helse.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap