Nyhetsbingo

30-45 min

Her blir elevene bevisstgjort på ulike faktorer som kan svekke eller styrke troverdigheten til nyheter og informasjon de leser.

Spill

Forberedelse

Se over bingobrettet. Skriv det gjerne ut til elevene. Les gjennom opplegget.

Gjennomføring

Introduser tema for timen og gjennomgå målene for økten:

  • Identifisere virkemidler som brukes i nyheter
  • Vurdere virkemidlene kritisk

Del deretter ut bingobrettet til elevene og gjennomgå hvordan man spiller nyhetsbingo sammen.



Slik spilles nyhetsbingoen

Elevene skal lete etter og se etter om de finner artikler eller innlegg som tilsvarer kriteriene på bingobrettet. Elevene krysser av etter hvert som de finner eksempler. Eksemplene skal noteres med en henvisning så elevene finner den igjen, og en forklaring på hvorfor denne nyheten passer til ruten.

Elevene får bingo når de har fått fire på rad på tvers, på langs eller på skrå. Spillet går frem til alle har fått bingo eller tiden er brukt opp.

Presentasjon av nyhet

Når elevene har fått bingo eller brukt opp tiden, skal de gå sammen i grupper på to eller flere. Hver elev velger ut en av nyhetene de sine og presenterer den for de andre ved å svare på disse spørsmålene:

Avslutning

Avslutt timen med å gjennomgå målene for timen igjen og la elevene komme med innspill:

  • Identifisere virkemidler som brukes i nyheter
  • Vurdere virkemidlene kritisk. Hvilke fordeler og ulemper kan slike virkemidler gi?

Alternativer


Kompetansemål

  • Norsk 10. trinn

    Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.

  • Norsk Vg1 SF

    Greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig.

  • Norsk Vg1 SF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Analysere og evaluere eigne og andre sine medieprodukt.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Kunne føre opp kjelder, vurdere informasjon kjeldekritisk og bruke relevant informasjons- og kommunikasjonsteknologi i arbeid med eigne medieprodukt.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring
  • Bærekraftig utvikling