Kildekritikk

Prosjekt Blæst

Hvordan fungerer et demokrati i praksis? Hvordan påvirkes det av ulike stemmer? Her finner du Prosjekt Blæst, som er et tredelt opplegg om valg og valgpåvirkning som egner seg for 8.-13. trinn.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Her finner du Prosjekt Blæst

Prosjekt Blæst er utviklet av Tenk i samarbeid med TV2 Skole og ligger åpent og gratis på Elevkanalen.

Kompetansemål

  • Naturfag 10. trinn

    Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt.

  • Naturfag 10. trinn

    Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold.

  • Naturfag Vg1 SF

    Gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.

  • Norsk 10. trinn

    Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.

  • Norsk 10. trinn

    Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.

  • Norsk 10. trinn

    Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.

  • Norsk 10. trinn

    Uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter.

  • Norsk 10. trinn

    Lage sammensatte tekster og begrunne valg av uttrykksformer.

  • Norsk Vg1 SF

    Lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner.

  • Norsk Vg1 SF

    Greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig.

  • Norsk Vg1 SF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • Norsk Vg1 SF

    Kombinere virkemidler og uttrykksformer kreativt i egen tekstskaping.

  • Norsk Vg2 SF

    Bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner.

  • Norsk Vg3 SF

    Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og drøfte korleis næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi formar og påverkar arbeidsliv og lokalsamfunn i Noreg.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Kunne føre opp kjelder, vurdere informasjon kjeldekritisk og bruke relevant informasjons- og kommunikasjonsteknologi i arbeid med eigne medieprodukt.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Diskutere kva følgjer det kan få at mange er aktive brukarar av media og sjølve utviklar medieprodukt.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Gjere greie for ulike påverknadsmodellar og vurdere korleis folk kan bli påverka av ulike medium.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Kunne føre opp kjelder, vurdere informasjon kjeldekritisk og bruke relevant informasjons- og kommunikasjonsteknologi i arbeid med eigne medieprodukt.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Forme ut eigne journalistiske medieuttrykk i ulike kanalar og grunngje val av målgruppe, kanal og teknologi.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling
  • Folkehelse og livsmestring