Snakk! Spå om digital hverdag

15-30 min

Her bretter og bruker elevene en papirspå for å snakke om sosiale medier, gaming og mediebruk. Spåen tar utgangspunkt i samtalekortene fra Snakk!

Diskusjon
Spill

Forberedelse

Print ut arkene med spå, en til hver elev eller en til hvert læringspar. Dere kan bruke saks for å klippe ut eller dere kan brette og rive forsiktig av den overflødige papirbiten. Spåen kan fungere fint som en oppstartaktivitet, eller som en avslutning på timen.

Gjennomføring

Gå gjennom målet for aktiviteten:

  • Spåen skal fremme gode samtaler og refleksjon rundt egen mediebruk

Oppstart

Før du deler ut arkene med spåen til elevene er det lurt å sikre at alle elevene vet hva en spå er. Kanskje har dere brukt det i undervisningen tidligere? Ta gjerne opp bildet på tavla, slik at alle elevene husker hvordan en spå ser ut etter at man har brettet den. Spørsmålene i spåen skal fremme gode samtaler og refleksjon rundt egen mediebruk blant elevene. De har derfor ingen fasit.

Foto: David Rodrigues på Unsplash.

Brett spå

La elevene klippe ut spåen, eller brett og riv forsiktig. Nå skal spåen brettes.

Spå hverandre

Elevene skal spå hverandre. Understrek at de må begrunne og forklare svarene sine til hvert av spørsmålene eller påstandene. Under finner du alle spørsmålene eller påstandene i spåen.

Avslutning

Etter at elevene har spådd hverandre, enten i læringspar eller små grupper, kan de sette seg i en firergruppe. Alle på gruppen tar en runde hvor de svarer på følgende spørsmål:

  • Hvilket spørsmål likte du best å møte på, og hvorfor?
  • Var det noen som hadde helt andre perspektiver enn deg?

Alternativer

Her finner du mer informasjon om forskningsprosjektet og tilhørende samtalekort. Samtalekortene kan skrives ut, men også brukes digitalt. Snakk! er også tilgjengelig som samtalebrett.

Kompetansemål

  • Norsk 10. trinn

    Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap