Snakk! Spå om digital hverdag
15-30 minHer bretter og bruker elevene en papirspå for å snakke om sosiale medier, gaming og mediebruk. Spåen tar utgangspunkt i samtalekortene fra Snakk!


Gjennomføring
Gå gjennom målet for aktiviteten:
- Spåen skal fremme gode samtaler og refleksjon rundt egen mediebruk
Oppstart
Før du deler ut arkene med spåen til elevene er det lurt å sikre at alle elevene vet hva en spå er. Kanskje har dere brukt det i undervisningen tidligere? Ta gjerne opp bildet på tavla, slik at alle elevene husker hvordan en spå ser ut etter at man har brettet den. Spørsmålene i spåen skal fremme gode samtaler og refleksjon rundt egen mediebruk blant elevene. De har derfor ingen fasit.
Brett spå
La elevene klippe ut spåen, eller brett og riv forsiktig. Nå skal spåen brettes.
Spå hverandre
Elevene skal spå hverandre. Understrek at de må begrunne og forklare svarene sine til hvert av spørsmålene eller påstandene. Under finner du alle spørsmålene eller påstandene i spåen.
Avslutning
Etter at elevene har spådd hverandre, enten i læringspar eller små grupper, kan de sette seg i en firergruppe. Alle på gruppen tar en runde hvor de svarer på følgende spørsmål:
- Hvilket spørsmål likte du best å møte på, og hvorfor?
- Var det noen som hadde helt andre perspektiver enn deg?
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap