Stoler du på kilden?
45 minHvordan vet man at en kilde er til å stole på? Elevene lærer hvordan man finner ut mer om en kilde og dens troverdighet.
Gjennomføring
Introduser tema for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økta.
- Kjenne igjen mulig feilinformasjon
- Finne ut hva andre mener om en kilde
- Kunne undersøke om informasjonen stemmer eller ei
Del ut elevsiden
Del ut elevsiden og la elevene jobbe individuelt eller i læringspar.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene skal se video (1:00) og svare på tilhørende spørsmål. Der brukes en del begreper, og hvis noen av dem er vanskelige å forstå kan du definere dem i plenum: , og .
Felles diskusjon
Gjennomgå spørsmålene i plenum til slutt. Under finner du svar på spørsmålene i oppgave 1.
Avslutning
Avslutt timen med å la elevene komme med innspill til timens mål:
- Hvordan kan mulig feilinformasjon se ut?
- Hvordan kan en finne ut hva andre mener om en kilde?
- Hvordan kan vi undersøke om informasjonen er stemmer eller ei?
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Medier og kommunikasjon
Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
KRLE 10. trinn
Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.
Naturfag Vg1 NA
Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling