Stoler du på kilden?

45 min

Hvordan vet man at en kilde er til å stole på? Elevene lærer hvordan man finner ut mer om en kilde og dens troverdighet.

Hjemmeskole
Tekstarbeid
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økta:

  • Kjenne til konsekvenser ved spredningen av feilinformasjon
  • Finne ut hva andre mener om en kilde
  • Kunne undersøke om informasjonen stemmer eller ei

Del ut elevsiden og la elevene jobbe individuelt eller i læringspar.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene skal se video (1:00) og svare på tilhørende spørsmål. Det brukes en del begreper i videoen, og hvis noen av dem er vanskelige å forstå kan du definere dem i plenum før elevene går i gang med oppgavene: , og .

Elvene gjør oppgave 2

Elevene forbereder seg på en felles klasseromsdiskusjon hvor de deler svarene sine fra oppgave 1.

Avslutning

Avslutt timen med å la elevene komme med innspill til timens mål:

  • Hva kan være mulige konsekvenser ved spredningen av feilinformasjon?
  • Hvordan kan en finne ut hva andre mener om en kilde?
  • Hvordan kan vi undersøke om informasjonen er stemmer eller ei?

Alternativer

Du kan også velge å kombinere dette med et opplegg som handler om tverrlesing som metode, eller bruke ulike samarbeidsstrukturer fra samarbeidslæring i gjennomføringen av oppgavene.

Kompetansemål

  • Norsk 10. trinn

    Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Medier og kommunikasjon

    Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.

  • Norsk Vg1 SF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • KRLE 10. trinn

    Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.

  • Naturfag Vg1 NA

    Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring
  • Bærekraftig utvikling