Tverrlesing – teknikk for å lese kritisk

45-60 min

Her blir elevene kjent med tverrlesing og hvordan teknikken kan brukes for å lese kritisk.

Hjemmeskole
Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene. Bestem om elevene skal velge debattinnlegg selv i oppgave 4, eller om du skal velge ut noen for dem. Skriv gjerne ut plakaten og del den ut til elevene når de jobber med oppgavene.

Gjennomføring

Introduser tema for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært ved slutten av timen.

  • Lære hva er
  • Lære å vurdere til ulike kilder

Del deretter ut elevsiden.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene ser en video som forklarer forklarer teknikken tverrlesing, og svarer på spørsmål til videoen.

Tverrlesing – en teknikk for å lese kritisk (1:14)

Elevene gjør oppgave 2

Elevene velger et spørsmål som de bruker en søkemotor for å finne svar på. De øver på å bruke tverrlesing som teknikk for å bli bedre kjent med avsenderen/kilden.

La gjerne elevene bruke plakaten "Slik tverrleser du" når de jobber med oppgaven.

Bilde av plakat: Slik tverrleser du. Klikk på bildet for å få det større.

Klassesamtale

Diskuter følgende spørsmål. La gjerne elevene diskutere i par før dere tar det i fellesskap:

  • Hvorfor kan det være nyttig å vite litt om kilden før man tar imot informasjon?
  • Hvilke agendaer kan en kilde ha? Kan man ha mer enn én agenda?

Elevene gjør oppgave 3

Elevene skal tverrlese et debattinnlegg. De skal altså undersøke hvem skribenten er før de leser selve debattinnlegget.

Debattinnlegget kan være fra lokalavisen deres eller en nettavis.

Avslutning

Oppsummer i plenum og avslutt økta med å la elevene komme med innspill til disse spørsmålene:

  • Hvordan fungerte tverrlesing?
  • Hvilke debatter og artikler har dere brukt i arbeidet?
  • Hva fant dere ut i arbeidet? Ble dere overrasket over noe av det dere lærte om kildene?

Alternativer

Kompetansemål

  • Norsk Vg3 påbygging

    Orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Naturfag 10. trinn

    Gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap.

  • KRLE 10. trinn

    Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Diskutere objektivitetsomgrepet i samband med formidling av stoff i media.

  • Mat og helse 10. trinn

    Gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring