Talk! Chatterbox about digital everyday lives

15-30 min

This chatterbox invites the pupils to explore and discuss different aspects of social media and gaming. The chatterbox is based on the conversation cards from Talk!

Diskusjon
Spill

Preparation

Print out the sheets with the chatterbox, one for each pupil or each pair. Cut off the redundant pieces of paper, or bring scissors and let the pupils do it themselves. The chatterbox works great as a lead-in in class.

Guided practice

Introduce the topic and learning objective for the lesson.

The pupils are able to

  • discuss and reflect on their own digital everyday lives

Start

Before you hand out the printed chatterboxes, ensure that all the pupils know what a chatterbox is. Show them the picture on a whiteboard or a pre-folded chatterbox, making sure everyone remembers what it looks like.

Foto: David Rodrigues on Unsplash.

Fold the chatterbox

Let the pupils cut out the square they need to fold the chatterbox, and then fold it.

Use the chatterbox

The pupils use their chatterboxes in pairs or small groups. Encourage all the pupils to explain and elaborate their answers. Below you can see all the questions or statements in the chatterbox.

The questions aim to create interesting conversations and make the pupils reflect on their own media usage. There are no correct or incorrect answers.

Consolidation

After the pupils have used the chatterboxes, place them in groups of four. Everyone in the group takes turns answering these questions:

  • Which of these questions did you like the best, and why?
  • Did anyone in your group offer different perspectives from yours?

Additional resources

Read more about the DigiGen research project and the conversation cards here. All the Talk! cards are freely available for digital use, as well as for printing.

Kompetansemål

  • Engelsk 10. trinn

    Stille spørsmål og følge opp innspill i samtaler om ulike emner tilpasset ulike formål, mottakere og situasjoner.

  • Engelsk 10. trinn

    Uttrykke seg med flyt og sammenheng med et variert ordforråd og idiomatiske uttrykk tilpasset formål, mottaker og situasjon.

  • Engelsk Vg1 YF

    Diskutere og reflektere over form, innhold og virkemidler i engelskspråklige kulturelle uttrykksformer fra ulike medier, inkludert musikk, film og spill.

  • Engelsk Vg1 SF

    Bruke egnede digitale ressurser og andre hjelpemidler i språklæring, tekstskaping og samhandling.

  • Engelsk

    Gjøre rede for og vurdere kildebruk .

  • Engelsk

    Drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden.

  • Engelsk Vg1 SF

    Uttrykke seg nyansert og presist med flyt og sammenheng, idiomatiske uttrykk og varierte setningsstrukturer tilpasset formål, mottaker og situasjon.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap