Valgspå
15-30 minElevene bruker en papirspå som utgangspunkt for å snakke om politikk, valg og påvirkning.


Gjennomføring
Gå gjennom målet for aktiviteten:
- Å diskutere og reflektere rundt kildebevissthet, valg og påvirkning
Oppstart
Sikre at alle elevene vet hva en spå er. Vis gjerne et bilde eller en ferdig brettet spå. Få frem at spørsmålene ikke har en fasit.
Brett spå
La elevene montere spåen ved å følge instruksjonene på arket.
Spå hverandre
Elevene skal spå hverandre. Understrek at de må begrunne og forklare svarene sine til hvert av spørsmålene eller påstandene. Under finner du alle spørsmålene og påstandene i spåen.
Avslutning
Etter at elevene har spådd hverandre, enten i læringspar eller små grupper, kan de sette seg i en firergruppe. Alle på gruppen tar en runde hvor de svarer på følgende spørsmål:
- Hvilket spørsmål likte du best å møte på, og hvorfor?
- Var det noen som hadde helt andre perspektiver enn deg?
Kompetansemål
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnsfag 10. trinn
Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap