Valgspå

15-30 min

Elevene bruker en papirspå som utgangspunkt for å snakke om politikk, valg og påvirkning.

Diskusjon
Spill

Forberedelse

Skriv ut arkene med spå, en til hver elev eller en til hvert læringspar. Spåen finnes på nynorsk og bokmål.

Gjennomføring

Gå gjennom målet for aktiviteten:

  • Å diskutere og reflektere rundt kildebevissthet, valg og påvirkning

Oppstart

Sikre at alle elevene vet hva en spå er. Vis gjerne et bilde eller en ferdig brettet spå. Få frem at spørsmålene ikke har en fasit.

Foto: David Rodrigues på Unsplash.

Brett spå

La elevene montere spåen ved å følge instruksjonene på arket.

Spå hverandre

Elevene skal spå hverandre. Understrek at de må begrunne og forklare svarene sine til hvert av spørsmålene eller påstandene. Under finner du alle spørsmålene og påstandene i spåen.

Avslutning

Etter at elevene har spådd hverandre, enten i læringspar eller små grupper, kan de sette seg i en firergruppe. Alle på gruppen tar en runde hvor de svarer på følgende spørsmål:

  • Hvilket spørsmål likte du best å møte på, og hvorfor?
  • Var det noen som hadde helt andre perspektiver enn deg?

Alternativer

Kompetansemål

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap