Tenktid
Styrk elevenes kildebevissthet hver uke! Tenktid er enkle og praktiske aktiviteter om kildebevissthet. Hver uke finner du et nytt, dagsaktuelt opplegg som tar kort tid og er klart til bruk i klasserommet.
Uke 46 – Sudan
Bilder og videoer som skal vise krigsforbrytelser i Sudan, spres på sosiale medier. Mange er ekte og verifisert, men mye innhold er også falskt. Hvordan kan vi vite hva vi kan stole på?
- Bruk presentasjonen og snakk om hva som foregår i Sudan og hvordan dette presenteres på sosiale medier.
- Se videoen om verifisering av bilder.
- Bruk resten av presentasjonen til å snakke om innhold som spres, og hvordan man kan undersøke dem.
Uke 45 – Ytringsfrihet
I podcasten Brutalt ærlig sa KrFU-leder Ingrid Oline Hovland at dersom man blir gravid etter en voldtekt, burde man bære frem barnet og ikke ta abort. Dette har skapt store reaksjoner, og mange har kommet med sterke utsagn mot Hovland. Hva er egentlig greit å ytre i offentligheten?
Vis videoen fra Jenny Huse sin TikTok-konto. Diskuter deretter med elevene:
- Er dette greit å si? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor mener noen at utsagnet er problematisk?
- Hvor går grensen for ?
Åpne deretter presentasjonen og se på skjermbildene fra kommentarfeltet. Diskuter de tilhørende spørsmålene om hva som er greit og ikke greit å si.
Uke 44 – Ordkryss
Let etter begrepene! I dette rutenettet skjuler det seg 16 fagbegreper knyttet til kildebevissthet. Skriv ut ordkrysset og la elevene markere ordene rett på arket.
De som blir raskt ferdige, kan jobbe videre med å skrive definisjoner og eksempler på begrepene på baksiden av arket. En alternativ oppgave er å la dem skrive en kort skjønnlitterær tekst der de bruker minst fem av ordene.
Uke 43 – Halloween
KI-genererte bilder har blitt så gode at det kan være umulig å skille falske bilder fra ekte. Hvor gode er dine elever til å gjenkjenne KI-genererte bilder?
Quizen består av tre oppgaver med ett ekte og tre KI-genererte bilder. Ta quizen på storskjerm og la elevene stemme ved håndsopprekning på hvilket alternativ dere skal velge. La gjerne elevene komme nærmere skjermen, diskutere seg imellom og begrunne valget sitt før de stemmer.
Du kan også dele lenken til quizen med elevene og la dem ha den på sine egne skjermer.
Åpne deretter presentasjonen for å snakke videre om KI-genererte bilder.
Uke 42 – Sora
Sora er OpenAIs nye videogenerator, og navnet på deres nye sosiale medie-app. Appen er foreløpig bare tilgjengelig i USA og Canada, men videoer fra Sora deles allerede på andre sosiale medier.
Se videoen med eksempler sammen med elevene og diskuter spørsmålene nedenfor. Bruk deretter presentasjonen som utgangspunkt for å snakke om hva Sora er.
Diskuter til slutt hva som kan være positivt og negativt med Sora og lignende KI-tjenester som lager realistiske videoer. Hvordan kan slike videoer påvirke oss? Del tavla i to og skriv "muligheter" og "utfordringer".