Tenktid

Styrk elevenes kildebevissthet hver uke! Tenktid er enkle og praktiske aktiviteter om kildebevissthet. Hver uke finner du et nytt, dagsaktuelt opplegg som tar kort tid og er klart til bruk i klasserommet.

Uke 49 – Rage bait

Hvordan kan vi la være å bite på innhold som er laget for å provosere og engasjere oss? ble denne uka kåret til årets ord av Oxford University Press. Hva er hensikten med rage bait, og hvordan kan vi forholde oss til det?

  1. Bruk presentasjonen/spørsmålene nedenfor og diskuter fenomenet med elevene.
  2. Se videoene og be elevene beskrive hvilke kjennetegn de finner på rage bait i eksemplene.
  3. Oppsummer med å diskutere hvordan man kan forholde seg til rage bait i feeden.

Rage bait Tenktid uke 49

En treskjærer lager en figur (1:00)
Et influenser-par skjærer ut bunnen av skoene sine for å gå barbeint (1:15)

Uke 48 – Fire hjørner

Hva er viktig for elevene når de velger hvilke kilder de skal bruke? I denne aktiviteten skal elevene ta stilling til tre ulike påstander, og begrunne standpunktene sine. Ta presentasjonen opp på storskjerm for å vise spørsmålene og alternativene.

Uke 47 – Snapchat Imagine

Snapchats nye KI-funksjon heter Imagine. Funksjonen lar brukere manipulere bilder rett i appen. Dette har fått kritikk, blant annet fordi det foreløpig er få begrensninger på hva slags bilder som kan genereres, og fordi resultatet kan bli svært realistisk.

  1. Klikk på bildet for å få det på storskjerm. Spør elevene om de kjenner det igjen og vet hva det symboliserer.
  2. Vis videoen med eksempler fra Snapchat Imagine.
  3. Diskuter spørsmålene under i fellesskap.
Vannmerke på KI-genererte bilder fra Snapchat
Bilder generert av Snapchat Imagine. Skjermopptak fra Snapchat Spotlight 18.11.25

Uke 46 – Sudan

Bilder og videoer som skal vise krigsforbrytelser i Sudan, spres på sosiale medier. Mange er ekte og verifisert, men mye innhold er også falskt. Hvordan kan vi vite hva vi kan stole på?

  1. Bruk presentasjonen og snakk om hva som foregår i Sudan og hvordan dette presenteres på sosiale medier.
  2. Se videoen om verifisering av bilder.
  3. Bruk resten av presentasjonen til å snakke om innhold som spres, og hvordan man kan undersøke dem.
Flere påstår at dette bildet viser massemord i Sudan. Det stemmer ikke. (1:03)

Arkiv

Her finner du tidligere aktiviteter fra Tenktid.