22. juli: Vurder årsakene
60-75 minHer skal elevene jobbe med årsakene til radikalisering, spesielt knyttet til terrorangrepet 22. juli. Dette opplegget er den siste delen av samleopplegget "Årsaker til 22. juli".
Forberedelse
Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele ut linken til elevene. Les artikkelen "Hvordan blir man radikalisert?"
Artikkelen "22. juli: Livet til terroristen" ligger også her, den bør elevene huske mesteparten fra fra opplegget "Terroristens oppvekst".
Oppgave 3: Elevene skal jobbe i grupper på 3-4 elever. Hver gruppe trenger et utprintet eksemplar av dokumentet «22.juli: Årsakskort». La elevene klippe kortene selv.
Gjennomføring
Introduser målet for timen og hva elevene skal arbeide med i løpet av økten
- Elevene skal ha kjennskap til hva som kan forårsake radikalisering
- Elevene skal kjenne til og vurdere årsaker til hvorfor Anders Behring Breivik ble terrorist
- Elevene skal argumentere for eget standpunkt
Introduser oppgave 1 for elevene
Gjennomgå deretter oppgave 1 for elevene. Det er viktig å påpeke at det ikke finnes noen fasit på denne oppgaven, og at årsakene til terroraksjonen er kompleks og sammensatt.
Del deretter ut link til elevsiden til gruppene.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene jobber med teksten "Hvordan blir man radikalisert?". Avgjør om elevene skal lese den individuelt, i par eller i grupper.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene jobber i grupper med oppgaver til teksten.
Presenter oppgave 3 for elevene
Gjennomgå oppgave 3 (på elevsiden) med elevene. La oppgaven stå på tavla, slik at elevene kan legge bort PCene sine. Del elevene inn i grupper på 3-4 og del ut årsakskortene.
På hvert kort står det én faktor som kan ha bidratt til terrorhandlingene 22. juli. Årsakene er hentet fra filmen 22. juli: Motivet bak terroren og 22. juli: Livet til terroristen".
Presentasjon av oppgave 3 i klassen
Elevene skal nå presentere sin rangering. De skal argumentere for eget syn, samt legge frem eventuelle uenigheter de hadde innad i gruppa. Legg igjen vekt på at det ikke finnes noen fasit og at dette er et komplekst tema.
Avslutning
Avslutt økten med å gjennomgå målene før timen og la elevene komme med innspill:
- Hva kan forårsake radikalisering?
- Hva kan være årsakene til at Anders Behring Breivik ble terrorist?
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast.
Samfunnsfag 10. trinn
Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
Samfunnsfag 10. trinn
Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikskap i Noreg og drøfte samanhengen mellom ulikskap og utanforskap.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Vurdere årsaker til og tiltak som kan førebyggje rasisme, diskriminering og hatefulle ytringar, og drøfte grensene for ytringsfridommen.
Historie Vg3 påbygging – samisk, kvensk eller finsk
Reflektere over hvordan ideologier og tankesett på 1900-tallet og fram til i dag har bidratt til undertrykkelse, terror og folkemord som holocaust.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap