Argumentstafett
30-60 minHer får elevene trent på å argumentere og se på faglige problemstillinger fra flere sider i faget mat og helse.
Gjennomføring
Gå gjennom målene for økta:
- Elevene øver på å innta ulike perspektiv på hvordan kosthold kan bidra til god helse
- Elevene gjenkjenner ulike verdigrunnlag i argumenter om mat og helse
Elevene setter seg inn i rollene
Del ut ark med rollekort til gruppene. Hver elev på gruppa får hver sin rolle. Ta en felles klassesamtale rundt hva de ulike verdigrunnlagene kan innebære for rollene.
Gi elevene noen minutter til å sette seg inn i rollen sin, og fylle ut rollekortet. Rollekortet har også en bakside der elevene kan komme med noen eksempler på hvordan verdigrunnlaget til rollen deres gir seg uttrykk.
Når minuttene har gått, viser hvert gruppemedlem frem rollekortet sitt til de andre på gruppa si. Kanskje kommer de andre på gruppa med noen ekstra ideer?
Forbered argumenter
Ta opp påstanden/spåørsmålet på tavla, slik at elevene kan se den. La elevene få noen minutter til å forberede 1-2 argument til påstanden/spørsmålet, basert på den rollen de har. Her skal elevene leve seg litt inn i rollen sin, og de kan gjerne være kreative og sette argumentasjonen litt på spissen. De kan notere argumentene på et ark eller i en skrivebok.
Det gjør ikke noe om de ikke er helt ferdige når dere går videre. De kan jobbe videre med argumentene under argumentstafetten.
Vis gjerne frem eksempelet på argumentstafett, for ekstra støtte.
Argumentstafett
Sett timeren på 10 minutter.
Send arkene med argumentstafett rundt i klassen. Arkene skal innom alle gruppene, og en på gruppa skriver på et av argumentene sine før arket sendes videre til neste gruppe. Hvem på gruppa som mottar arket skal rullere, slik at alle elevene får delta.
Mens arkene sendes rundt kan elevene fortsette å forberede resten av argumentene til rollene sine.
Når tiden er ute, skal alle elevene ha svart noe på minst én problemstilling, og alle arkene skal ha vært sendt rundt.
Rollespill
Del ut en ferdig utfylt argumentstafett til hver av gruppene. Gruppene leser gjennom argumentene, og vurderer hvordan de ulike argumentene passer med de forskjellige rollene på gruppa. La dem deretter fordele argumentene seg imellom og forberede seg i et par minutter på å spille diskusjonen for klassen.
La noen grupper komme opp og spille diskusjonen for klassen.
Avslutning
Prat sammen om hvordan ulike verdier spiller inn på valg vi tar og hva vi mener.
Her er det også en god anledning til å prate sammen om det faglige grunnlaget vi bygger argumenter på. For eksempel har kostrådene fra Helsedirektoratet et stort forskningsgrunnlag for de nasjonale kostrådene sine, mens en personlig mening kun er nettopp det - en personlig mening. Likevel kan selve argumentene se ganske like ut når vi møter på dem i diskusjoner, og det gjør at vi må være kritiske og vurdere informasjonen.
Alternativer
Kompetansemål
Mat og helse 10. trinn
Drøfte korleis kosthald kan bidra til god helse, og bruke digitale ressursar til å vurdere eige kosthald og til å velje sunne og varierte matvarer i samband med matlaging.
Mat og helse 10. trinn
Gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse.
Mat og helse 10. trinn
Kritisk vurdere informasjon om matproduksjon og drøfte korleis forbrukarmakt kan påverke lokal og global matproduksjon.
KRLE 10. trinn
Utforske andres perspektiv og håndtere uenighet og meningsbrytning.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling
- Demokrati og medborgerskap