Argumentstafett og perspektivtaking
45-60 minHer får elevene trent på å argumentere og se på ulike problemstillinger fra flere sider.


Gjennomføring
Gå gjennom målene for økten:
- Elevene øver på å innta ulike perspektiver og reflektere rundt ulike agendaer
- Elevene gjenkjenner ulike verdigrunnlag i argumenter om dagsaktuelle temaer
Elevene setter seg inn i rollene
Velg ut en problemstilling og presenter den for elevene på tavla. Del ut ark med rollekort til gruppene. Hver elev på gruppa får hver sin rolle. Ta en felles klassesamtale rundt hva de ulike verdigrunnlagene kan innebære for rollene.
Gi elevene noen minutter til å sette seg inn i rollen sin og fylle ut rollekortet, enten alene eller sammen med en læringspartner. Når tiden har gått, viser hvert gruppemedlem frem rollekortet sitt til de andre på gruppa si.
Forbered argumenter
La elevene få noen minutter til å forberede 1-2 argumenter til problemstillingen, basert på den rollen de har fått. Her skal elevene leve seg litt inn i rollen sin, og de kan gjerne være kreative og sette argumentasjonen litt på spissen. Det kan være lurt å skrive ned argumentene.
Det gjør ikke noe om de ikke er helt ferdige når dere går videre. Elevene kan fortsette å forberede argumenter mens stafetten går rundt.
Vis gjerne frem eksempelet på argumentstafett, for ekstra støtte.
Argumentstafett
Send arkene med argumentstafett rundt i klassen. Arkene skal innom alle gruppene, og en på gruppa skriver på et av argumentene sine før arket sendes videre til neste gruppe. Hvem på gruppa som mottar arket med argumentstafetten skal rullere, slik at alle elevene får deltatt.
Velg hvor lenge hver stafettrunde skal vare, og når tiden er ute, skal alle elevene ha svart noe på minst ett ark, og alle arkene skal ha vært sendt rundt.
Rollespill
Del ut en ferdig utfylt argumentstafett til hver av gruppene. Gruppene leser gjennom argumentene, og vurderer hvordan de ulike argumentene passer med de forskjellige rollene på gruppa. La dem deretter fordele argumentene seg imellom og forberede seg i et par minutter på å spille diskusjonen for klassen.
La noen grupper komme opp og spille diskusjonen for klassen.
Avslutning
Prat sammen om hvordan ulike verdier spiller inn på valg vi tar og hva vi mener.
Her er det også en god anledning til å prate sammen om det faglige grunnlaget vi bygger argumenter på. For eksempel har kostrådene fra Helsedirektoratet et stort forskningsgrunnlag for de nasjonale kostrådene sine, mens en personlig mening kun er nettopp det – en personlig mening. Likevel kan selve argumentene se ganske like ut når vi møter på dem i diskusjoner, og det gjør at vi må være kritiske og vurdere informasjonen vi får.
Alternativer
Kompetansemål
Norsk Vg1 SF
Lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner.
Norsk Vg2 YF
Lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner.
Norsk Vg2 SF
Bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner.
Norsk Vg3 påbygging
Bruke fagkunnskap og retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner og presentasjoner.
Religion og etikk Vg3
Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling