Bredde i kildegrunnlaget
45-90 minHvem lytter vi til når vi henter informasjon, og hvordan avgjør vi hva vi kan stole på? Dette opplegget gir verktøy for å sikre bredde i kildegrunnlaget, spesielt når man jobber med et tema man ikke kjenner så godt til fra før.
Gjennomføring
Gå gjennom læringsmålene for økta:
- Jeg kan drøfte fordeler og ulemper ved ulike kilder
- Jeg kan bruke ulike kilder til å hente inn informasjon
Elevene gjør oppgave 1
Elevene skal ta stilling til ulike kilder de kan bruke for å hente inn informasjon om et tema.
Del ut ett arbeidsark til hver elev og introduser det i fellesskap. Elevene jobber individuelt med arket mens du støtter dem i arbeidet.
Under finner du noen eksempler på fordeler og ulemper ved de ulike kildene.
Elevene gjør oppgave 2
Sett elevene sammen i samarbeidspar. Nå skal de prate sammen om hva de har fylt ut på arket sitt.
- Hva er de enige om?
- Hva er de er uenige om?
La dem begrunne argumentene sine. Oppfordre dem til å bruke konkrete eksempler.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene bruker arbeidsarket "Hva sier ulike kilder" og henter informasjon fra ulike kilder om et tema dere jobber med.
Avslutning
La elevene svare på refleksjonsspørsmålene under, for eksempel på post-it-lapperbaksiden av arbeidsarkene du samler inn, eller på en digital plattform.
- Hva slags informasjon fikk du fra de ulike kildene? Var det noen overraskelser i jakten på informasjon?
- Møtte du på informasjon du er usikker på om faktisk stemmer? Dobbeltsjekket du dette, og i så fall hvordan?
- Hvilken kilde liker du selv best?
Alternativer
Kompetansemål
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Religion og etikk Vg3
Analysere og vurdere ulike kilder til kunnskap om religioner, livssyn og etikk.
Kommunikasjon og kultur Kommunikasjon og kultur 1
Vurdere kilders troverdighet og bruke dem på en etterrettelig måte.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Naturfag Vg1 SF
Drøfte aktuelle helse- og livsstilsspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring