Faktasjekk

Faktasjekk bilder

30-60 min

Her blir elevene kjent med Google-verktøyet som lar deg søke med bilder, og som kan avsløre om bilder har blitt faktasjekket tidligere.

Diskusjon

Forberedelse

Test gjerne verktøyet på egenhånd i forkant av undervisningen. Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene.

Hvem er dette?

Start undervisningen med å vise elevene dette bildet på storskjerm.
Ha en kort klassesamtale med utgangspunkt i spørsmålene under.

Dette bildet er av Taylor Swift fra årets Grammy Awards. Foto: Robyn BECK / AFP / NTB

Nytt bilde og ny informasjon

Vis elevene deretter dette bildet, og la dem diskutere vedlagte spørsmål.

Introduser Google Fact Check Tool

Google Fact Check Tool bruker for å undersøke om et bilde et faktasjekket. Vis elevene hvordan man kan sjekke om bildet er faktasjekket ved å bruke verktøyet. Lagre bildet på datamaskinen, åpne verktøyet gjennom vedlagt link og gjør et søk.

Elevene tester ut verktøyet

Del ut elevsiden og la elevene teste ut verktøyet på egenhånd gjennom oppgaver.

Avslutning

Avslutt undervisningen med en felles klassesamtale rundt verktøyet. Ta utgangspunkt i spørsmålene som eleven har brukt i sin forberedelse på avsluttende klassesamtale:

  • Hvilke fordeler kan dette verktøyet gi? Både for deg og for nyhetsmedier.
  • Tror du at du kommer til på bruke verktøyet i fremtiden? Hvis ja, i hvilke situasjoner?

Alternativer

Hvis du ønsker å jobbe videre med bildesøk i undervisningen, har vi flere opplegg du kan bruke.

Søk bedre: Omvendt bildesøk

Dette er et undervisningsopplegg som introduserer verktøyet "omvendt bildesøk".

Bildequiz om Frankrike

Her skal elevene gjennomføre en quiz med bilder som ledetråd.

Kompetansemål

  • Bilde

    Analysere innholdet i ulike billeduttrykk og drøfte hvordan billedframstillinger påvirker meninger og holdninger.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er.

  • Vg1 informasjonsteknologi og medieproduksjon Produksjon og historiefortelling

    Utøve kildekritikk og etisk refleksjon og anvende relevante regelverk i egen produksjon.

  • Norsk Vg2 YF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • KRLE 10. trinn

    Identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring