Gjennomføring
Introduser temaet for økten og hva du ønsker at elevene har lært i løpet av arbeidet:
- Hva heating på TikTok innebærer.
- Hvilke konsekvenser slik fremming kan ha for oss på sosiale medier og i samfunnet.
Arbeid med grønn side av arket
Del ut arkene med den grønne siden opp. Ett ark til hver gruppe. Dersom elevene jobber digitalt, deler du heller ut elevsiden.
La elevene få et par minutter til å søke opp hva "" betyr. De kan for eksempel bruke en søkemotor til å søke på heating og TikTok. La gruppemedlemmene diskutere og fylle inn feltene for definisjoner, eksempler og konsekvenser.
Ta en felles oppsummering av hva fenomenet "heating" er og det gruppene har pratet om.
Arbeid med snakkeboblene
Snu arket med den gule siden opp.
Hver elev skal ta stilling til hvilket utsagn som passer best til seg. Deretter skal de dele med de andre på gruppa hva de har valgt, og ikke minst hvorfor.
Oppfordre dem til å utfordre hverandre, og stille spørsmål som:
- Hvorfor det?
- Gjelder det i alle situasjoner?
- Er det noen ganger du mener det ikke er slik?
- Hvordan ville det vært hvis alle tenkte slik?
Diskuter i grupper
Gruppene diskuterer de to spørsmålene under. De kan gjerne fylle på notatene på den grønne siden av arket.
Avslutning
Oppsummer samtalene rundt snakkeboblene i plenum.
- Er det noen perspektiver de ulike gruppene ønsker å trekke frem?
- Hva tenker klassen om "heating" etter å ha jobbet med det?
- Hvilken rolle tror dere "heating" kommer til å ta i løpet av året som kommer?
Alternativer
Kompetansemål
Kommunikasjon og kultur
Analysere og drøfte hvordan kommunikasjon påvirkes av sosiale faktorer .
Psykologi Psykologi 2
Drøfte hvordan sosial påvirkning og interaksjon i grupper kan påvirke holdninger, atferd og identitet.
Demokrati i praksis
Bruke ulike påvirkningskanaler for å nå ut til en bestemt målgruppe og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til påvirkning.
Teknologi og forskningslære Teknologi og forskningslære 1
Drøfte etiske problemstillinger knyttet til teknologisk utvikling.
KRLE 10. trinn
Identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ulike former for kommunikasjon.
Medie- og informasjonskunnskap
Diskutere etiske utfordringar knytte til Internett og nye medium.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling