Krigen i Midtøsten
30-60 minHvordan kan vi vurdere innholdet i et uoversiktlig informasjonslandskap? I dette undervisningsopplegget jobber elevene med informasjon knyttet til krigen i Midtøsten.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal sitte igjen med.
- Hvordan har krigen i Midtøsten utviklet seg den siste tiden?
- Hvordan kan vi undersøke om informasjonen vi får, er korrekt?
- Hvordan forholder vi oss til informasjon i sosiale medier?
Klassesamtale
Del klassen inn i par eller mindre grupper. Still et og et spørsmål og la elevene diskutere først i par, deretter i plenum. Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen Krigen i Midtøsten: informasjon i sosiale medier. Den gir tips til hvordan man selv kan undersøke om innhold man møter i sosiale medier, er sant. La elevene utvide tankekartet sitt etter å ha sett videoen.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene jobber med hvordan kan de holde seg oppdatert på det som skjer, uten at de får innhold de ikke ønsker å se. De skal også diskutere hvorvidt engasjement kan måles gjennom aktivitet i sosiale medier.
Oppsummer i plenum.
Avslutning
Oppsummer elevenes arbeid ved å diskutere spørsmålene fra starten av timen:
- Hva har skjedd i Midtøsten i det siste?
- Hvordan kan vi undersøke om informasjonen vi får, er korrekt?
- Hvordan kan vi selv være med på å styre informasjonen vi får?
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Samfunnsfag 10. trinn
Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk.
Samfunnsfag 10. trinn
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring
- Bærekraftig utvikling