Tverrlesing - teknikk for å lese kritisk
45-60 minHer blir elevene kjent med tverrlesing og hvordan teknikken kan brukes for å lese kritisk.
Gjennomføring
Introduser tema for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært ved slutten av timen.
- Lære hva er
- Lære hva er
- Lære å vurdere en til ulike kilder
Del deretter ut elevsiden.
Elevene gjør oppgave 1
Her ser elevene en kort video som forklarer teknikken tverrlesing og hvordan den kan brukes.
Elevene gjør oppgave 2
Oppgavene er knyttet direkte til innholdet i filmen.
Elevene gjør oppgave 3
Her velger elevene et spørsmål som de googler for å finne svar på.
Poenget er at elevene selv erfarer at det er mange ulike informasjon, og at det kan være nyttig å kjenne til hvem kilden er.
Ta gjerne en titt på plakaten Slik tverrleser du som en oppsummering av denne oppgaven.
Avslutning
Oppsummer i plenum og avslutt økta med å la elevene komme med innspill til disse spørsmålene:
- Hvordan fungerte tverrlesing?
- Hvilke debatter og artikler har dere brukt i arbeidet?
- Hva fant dere ut i arbeidet?
Alternativer
Kompetansemål
Norsk Vg3 påbygging
Orientere seg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Naturfag 10. trinn
Gi eksempler på dagsaktuell forskning og drøfte hvordan ny kunnskap genereres gjennom samarbeid og kritisk tilnærming til eksisterende kunnskap.
KRLE 10. trinn
Sammenligne og vurdere kritisk ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn.
Medie- og informasjonskunnskap
Diskutere objektivitetsomgrepet i samband med formidling av stoff i media.
Mat og helse 10. trinn
Gjere greie for og kritisk vurdere påstandar, råd og informasjon om kosthald og helse.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring