Kan vi stole på KI-influensere?
20-40 minHer skal elevene vurdere Metas nye KI-influensere, både som samtalepartner og kilde til inspirasjon og informasjon. De skal også reflektere over hvordan vi kan være kildekritiske til slike språkmodeller som er generert av kunstig intelligens.
Gjennomføring
Introduser temaet for timen og gå gjennom øktens mål:
- Jeg vet hvordan og hvorfor Meta har brukt kunstig intelligens for å lage influensere i sosiale medier
- Jeg kan vurdere troverdigheten til språkmodeller og informasjon som er generert av kunstig intelligens
- Jeg kan vurdere KI-influensere som kilde til inspirasjon og informasjon jeg trenger
Se video sammen
Spør om elevene kan tenke seg til hva en KI-influenser er, og om noen kjenner til noen KI-influensere. Se deretter videoen sammen.
Elevene diskuterer
Fordel elevene i grupper på 2-4 stk og la de diskutere spørsmål knyttet til tematikken. Spørsmålene finnes på digitale samtalekort bak QR-koden og gjennom vedlagt lenke. Del lenken med elevene eller be én på gruppa bruke mobilen sin for å scanne QR-koden og vise spørsmålene for alle i gruppa.
Felles klassesamtale
Når elevene har diskutert ferdig i grupper, kan du samle dem igjen til felles klassesamtale. Spørsmålene under er bygd på innholdet i spørsmålskortene, og med tilhørende forslag til svar å snakke rundt. Velg om du velger ut enkelte spørsmål eller gjennomgår alle i klassesamtalen.
Avslutning
Avslutt økten med å gjennomgå målene for timen:
- Jeg vet hvordan og hvorfor Meta har brukt kunstig intelligens for å lage influensere i sosiale medier
- Jeg kan vurdere troverdigheten til språkmodeller og informasjon som er generert av kunstig intelligens
- Jeg kan vurdere KI-influensere som kilde til inspirasjon og informasjon jeg trenger
Alternativer
Kompetansemål
Medie- og informasjonskunnskap Medie- og informasjonskunnskap 1
Reflektere over mediebruk og vurdere korleis sosiale medium, og andre medium, kan påverke haldningar, identitet og sjølvforståing.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring