AI slop i den amerikanske valgkampen
45-60 minHer skal elevene lese og jobbe med en artikkel fra Faktisk.no. Artikkelen tar for seg fire eksempler på falske videoer og bilder som har blitt spredt i den amerikanske valgkampen.
Forberedelser
Forbered deg på undervisningsøkten ved å gå gjennom opplegget med tilhørende elevside. Les vedlagt artikkel og gjør deg kjent med som begrep. Bestem deg for om du ønsker å printe ut artikkelen eller dele den ut til elevene digitalt, og om elevene skal lese teksten på egenhånd eller sammen som klasse før de jobber med tilhørende spørsmål.
Finn også frem post it-lapper for avslutning og utsjekk.
Gjennomføring
Introduser temaet og målene for undervisningsopplegget:
- gjenkjenne retoriske og visuelle virkemidler som brukes den amerikanske valgkampen
- forklare hva AI slop er
- reflektere over hvordan samfunnet påvirkes av AI slop og kommunikasjon i sosiale medier
Del ut elevsiden
Del ut elevsiden. Introduser artikkelen for elevene og la dem deretter jobbe videre i par. Det kan være lurt å lese ingressen høyt for elevene før de går i gang på egenhånd.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene leser artikkelen. Oppfordre dem til å ta notater underveis.
Elevene gjør oppgave 2
Etter å ha lest artikkelen, svarer elevene på tilhørende spørsmål i par og noterer ned svarene. Når de har jobbet sammen i omtrent 10-15 minutter, kan du gjennomgå spørsmålene i plenum og la alle komme med innspill.
Elevene gjør oppgave 3
Elevene diskuterer spørsmålene først i par. Etter at parene har jobbet med spørsmålene og tatt notater, går de sammen med et annet par og danner en gruppe på 4 stk. Gruppen diskuterer og deler sine svar, og forbereder seg på felles gjennomgang.
Avslutning
Avslutt økten med en utsjekk. La elevene svare på følgende spørsmål og mål for økta på en post it-lapp.
- Hvilke retoriske og visuelle virkemidler brukes i den amerikanske valgkampen nå?
- Hva er AI slop?
- Hvilke utfordringer kan AI slop føre med seg?
Alternativer
Under finner du alternative måter å jobbe med opplegget på, og flere forslag til opplegg for videre arbeid med temaet.
Alternativ til individuell lesing av artikkel
Under finner du et forslag til samarbeidslæring for denne økten.
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer.
Norsk 10. trinn
Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
Samfunnsfag 10. trinn
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Medier og kommunikasjon
Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring