Debatt på sosiale medier – Baris vs Marstein

90-120 min

Hvordan overbevises vi i en debatt? Her jobber elevene med å gjenkjenne og analysere retoriske virkemidler.

Tekstarbeid
Diskusjon
Spill

Forberedelser

Les gjennom undervisningsopplegget, se de ulike videoutklippene og skriv ut debattbingoen. Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene.

Gjennomføring

Introduser temaet og målene for timen. I løpet av økten skal elevene:

  • Gjenkjenne forskjellen mellom en faktapåstand og meningsytring
  • Gjenkjenne argumentasjonsteknikker og retoriske appellformer i en debatt
  • Reflektere over hva vi må være oppmerksomme på når vi ser debatter i sosiale medier

Introduksjon

Vis de første 54 sekundene av videoen for å introdusere debatten. Spør om elevene har fått med seg denne debatten, og hør hva de vet om Brevik og Marstein.

Baris vs Marstein (Gutta, 27.04.25). Spol i videoavspilleren i henhold til oppgaven.

Hvilken påstand skal ut?

Her skal elevene vurdere fire utsagn fra debatten. Spør først elevene hvorfor det er viktig å skille mellom faktapåstander og meningsytringer.

Vis og les påstandene felles. La elevene diskutere hvilken som skal ut og hvorfor, før dere oppsummerer felles.

Oppgave 1

Elevene repeterer ulike argumentasjonsteknikker og retoriske virkemidler. Oppgaven krever at elevene har kjennskap til dette fra før.

Del ut en debattbingo til hver elev, og la dem definere begrepene med sine egne ord. De kan gjerne bruke norskboka si eller kilder de har kjennskap til fra før som hjelp.

Forside og bakside av debattbingoen

Se debatten og spill debattbingo

Se videoen fra 21:10-28:57 og la elevene sitte med hvert sitt bingobrett.

Elevene følger med på hvilke teknikker som blir brukt. Når de gjenkjenner en som står på brettet, krysser de den ut. Den første som får tre kryss på rad, vannrett, loddrett eller på skrå, roper bingo!

Oppfordre elevene til å ta notater underveis i bingospillet, ettersom de skal jobbe videre med innholdet fra debatten. Dette gjør også at elevene må følge med etter å ha fått bingo.

Baris vs Marstein (Gutta, 27.04.25). Spol i videoavspilleren i henhold til oppgaven.

Oppgave 2

Elevene jobber i par for å oppsummere kryssene på bingobrettet sitt.

Oppgave 3

Elevene jobber skriftlig med retorisk analyse av debatten. La dem først jobbe individuelt før de deler svarene sine med læringspartner.

Klassesamtale

Diskuter spørsmålene under muntlig. Bruk gjerne teknikken individuelt – gruppe – felles.

Avslutning

Oppsummer økten med å ta opp igjen målene fra starten av timen i fellesskap.

  • Hva er forskjellen mellom en faktapåstand og meningsytring?
  • Hvordan kan vi gjenkjenne argumentasjonsteknikker og retoriske appellformer i en debatt?
  • Hva må vi være bevisste på i møte med påstander som fremmes i en debatt på sosiale medier?

Videre arbeid

Om du vil jobbe videre med debatten, kan du la elevene undersøke noen av faktapåstandene som ble fremmet. Deretter kan elevene reflektere rundt kildene og faktagrunnlaget til deltakerne i debatten.

Alternativer

Her finner du supplerende opplegg og opplegg det kan være interessant å jobbe videre med.

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

  • Norsk 10. trinn

    Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer.

  • Norsk 10. trinn

    Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.

  • Norsk Vg2 YF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling