Spå om digitale dilemmaer

15-30 min

For å finne ut mer om et tema, hva ville du helst gjort? Hørt en 2 timer lang podkast eller lest en 12 sider lang artikkel? Her bruker elevene en papirspå for å snakke om valg og vurderinger i digitalt hverdagsliv.

Spill
Diskusjon

Forberedelse

Se gjennom undervisningsopplegget, og print ut spåen. Det er fire ulike dilemmaer som elevene skal diskutere i læringspar eller små grupper:

Gjennomføring

Gå gjennom målet for aktiviteten:

  • Spåen skal fremme gode samtaler og refleksjon rundt kildebevissthet og kritisk mediebruk

Oppstart

Før du deler ut arkene med spå til elevene, bør alle elevene vite hva en spå er. Ta gjerne opp bildet på tavla, slik at alle elevene husker hvordan en ferdig spå ser ut.

Foto: David Rodrigues på Unsplash.

Brett spå

La elevene klippe ut spåen, eller brett og riv forsiktig. Nå skal spåen brettes.

Spå hverandre

Dilemmaene i spåen skal fremme gode samtaler og refleksjon rundt hvordan elevene bruker ulike kilder. Elevene skal øve på å begrunne valgene sine. Dilemmaene har ikke noe rett eller galt svar. Poenget er at de kan skape bevissthet rundt egne valg.

Oppfordre elevene til å stille minst et oppfølgingsspørsmål til hvert av dilemmaene.

Avslutning

Etter at elevene har spådd hverandre, enten i læringspar eller små grupper, kan de sette seg i en firergruppe. Alle på gruppen tar en runde hvor de svarer på følgende spørsmål:

  • Hvilket dilemma var vanskeligst å ta stilling til, og hvorfor?
  • Var det noen som hadde helt andre perspektiver enn deg?

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap