Spå om digitale dilemmaer
15-30 minFor å finne ut mer om et tema, hva ville du helst gjort? Hørt en 2 timer lang podkast eller lest en 12 sider lang artikkel? Her bruker elevene en papirspå for å snakke om valg og vurderinger i digitalt hverdagsliv.


Gjennomføring
Gå gjennom målet for aktiviteten:
- Spåen skal fremme gode samtaler og refleksjon rundt kildebevissthet og kritisk mediebruk
Oppstart
Før du deler ut arkene med spå til elevene, bør alle elevene vite hva en spå er. Ta gjerne opp bildet på tavla, slik at alle elevene husker hvordan en ferdig spå ser ut.
Brett spå
La elevene klippe ut spåen, eller brett og riv forsiktig. Nå skal spåen brettes.
Spå hverandre
Dilemmaene i spåen skal fremme gode samtaler og refleksjon rundt hvordan elevene bruker ulike kilder. Elevene skal øve på å begrunne valgene sine. Dilemmaene har ikke noe rett eller galt svar. Poenget er at de kan skape bevissthet rundt egne valg.
Oppfordre elevene til å stille minst et oppfølgingsspørsmål til hvert av dilemmaene.
Avslutning
Etter at elevene har spådd hverandre, enten i læringspar eller små grupper, kan de sette seg i en firergruppe. Alle på gruppen tar en runde hvor de svarer på følgende spørsmål:
- Hvilket dilemma var vanskeligst å ta stilling til, og hvorfor?
- Var det noen som hadde helt andre perspektiver enn deg?
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap