Spå om teknikker i kildekritikk
30-45 minHer blir elevene kjent med ulike teknikker de kan bruke for å være kildekritiske i møte med informasjon. Elevene skal velge hvilke teknikker de synes er viktigst, og lage sin egen spå.


Gjennomføring
Gå gjennom målet for aktiviteten:
- Kjenne til ulike teknikker for å vurdere kilder
Oppstart
Før du deler ut arkene med spå til elevene er det lurt å sikre at alle elevene vet hva en spå er. Kanskje har dere brukt det i undervisningen tidligere?
Ta gjerne opp bildet på tavla, slik at alle elevene husker hvordan en ferdig brettet spå ser ut.
Velg ut teknikker
Del ut ett ark til hver elev. Del også ut sakser og lim eller teip.
Elevene skal først lese gjennom alle seks teknikkene på arket, og velge ut de fire teknikkene de selv mener er viktigst for å være kildekritisk.
Elevene klipper ut utsagnene de har valgt, og limer dem inn i de fire tomme feltene i spåen.
Brett spå
Klipp til kvadratet rundt spåen. Nå skal spåen brettes.
Spå hverandre
Elevene skal spå hverandre. De kan starte med å spå sidemannen, deretter kan du gi dem litt tid til å gå rundt og spå hverandre mens de står her og der i klasserommet.
Når de har kommet til midten av spåen skal de stille oppfølgingsspørsmål:
- Hvorfor synes du dette er viktig?
- Hvilke situasjoner er dette nyttig?
- Kan du komme på et eksempel der dette er lurt?
Avslutning
Elevene skal spå hverandre. De kan starte med å spå sidemannen, deretter kan du gi dem litt tid til å gå rundt og spå hverandre mens de står her og der i klasserommet.
Når de har kommet til midten av spåen skal de stille oppfølgingsspørsmål:
- Hvorfor synes du dette er viktig?
- Hvilke situasjoner er dette nyttig?
- Kan du komme på et eksempel der dette er lurt?
Kompetansemål
Medier og kommunikasjon
Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Engelsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte.
Naturfag Vg1 NA
Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring