Spå om teknikker i kildekritikk

30-45 min

Her blir elevene kjent med ulike teknikker de kan bruke for å være kildekritiske i møte med informasjon. Elevene skal velge hvilke teknikker de synes er viktigst, og lage sin egen spå.

Spill
Diskusjon

Forberedelse

Print ut arkene med spå, en til hver elev.

Ta med sakser og lim eller teip til timen.

Gjennomføring

Gå gjennom målet for aktiviteten:

  • Kjenne til ulike teknikker for å vurdere kilder

Oppstart

Før du deler ut arkene med spå til elevene er det lurt å sikre at alle elevene vet hva en spå er. Kanskje har dere brukt det i undervisningen tidligere?
Ta gjerne opp bildet på tavla, slik at alle elevene husker hvordan en ferdig brettet spå ser ut.

Foto: David Rodrigues på Unsplash.

Velg ut teknikker

Del ut ett ark til hver elev. Del også ut sakser og lim eller teip.

Elevene skal først lese gjennom alle seks teknikkene på arket, og velge ut de fire teknikkene de selv mener er viktigst for å være kildekritisk.

Elevene klipper ut utsagnene de har valgt, og limer dem inn i de fire tomme feltene i spåen.

Øverst på arket står teknikkene elevene skal velge ut fire fra. Klikk på bildet for å få det i fullskjerm.

Brett spå

Klipp til kvadratet rundt spåen. Nå skal spåen brettes.

Illustrasjon av hvordan man bretter papirspå. Klikk på bildet for fullskjerm. Bruksanvisning hentet fra: https://www.pngegg.com/en/png-xryxu

Spå hverandre

Elevene skal spå hverandre. De kan starte med å spå sidemannen, deretter kan du gi dem litt tid til å gå rundt og spå hverandre mens de står her og der i klasserommet.

Når de har kommet til midten av spåen skal de stille oppfølgingsspørsmål:

  • Hvorfor synes du dette er viktig?
  • Hvilke situasjoner er dette nyttig?
  • Kan du komme på et eksempel der dette er lurt?

Avslutning

Elevene skal spå hverandre. De kan starte med å spå sidemannen, deretter kan du gi dem litt tid til å gå rundt og spå hverandre mens de står her og der i klasserommet.

Når de har kommet til midten av spåen skal de stille oppfølgingsspørsmål:

  • Hvorfor synes du dette er viktig?
  • Hvilke situasjoner er dette nyttig?
  • Kan du komme på et eksempel der dette er lurt?

Kompetansemål

  • Medier og kommunikasjon

    Innhente, vurdere og bearbeide relevante kilder i eget arbeid.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Engelsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte.

  • Naturfag Vg1 NA

    Drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring