Hva er en troverdig kilde?

45 min

Her skal elevene se en video og diskutere hva vi kan gjøre for å undersøke kildens troverdighet, og hva som kjennetegner en troverdig kilde.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelse

Se gjennom elevsiden og forbered deg på å dele den med elevene.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:

  • forklare hvordan man går frem for å undersøke en kildes troverdighet
  • forklare hva som kjennetegner en troverdig kilde

Del ut elevsiden og la elevene jobbe individuelt eller i læringspar.

Elevene gjør oppgave 1

Etter alle har sett videoen (2:09) skal elevene svare på tilhørende spørsmål, enten individuelt eller i læringspar. Ta gjerne utgangspunkt i våre forslag og stikkord under når du går rundt og hører hva elevene diskuterer og hjelper dem videre i samtalen.

Hvordan vet vi at en kilde er til å stole på? (2:09)

Elevene gjør oppgave 2

Elevene forbereder seg på en felles klasseromsdiskusjon hvor de deler svarene sine fra oppgave 1.

Felles klassesamtale

Samle elevene og legg til rette for en felles klassesamtale. Samtalen tar utgangspunkt i spørsmålene fra oppgave 1 og elevenes svar.

Alternativer

Du kan også velge å kombinere dette med opplegg som handler om kildetillit, eller bruke ulike samarbeidsstrukturer fra samarbeidslæring i gjennomføringen av oppgavene.

Kompetansemål

  • Norsk Vg2 YF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • Idrett og samfunn

    Forstå kilders pålitelighet og metoder for innhenting av informasjon.

  • Medie- og informasjonskunnskap

    Innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap