Hva er en troverdig kilde?
45 minHer skal elevene se en video og diskutere hva vi kan gjøre for å undersøke kildens troverdighet, og hva som kjennetegner en troverdig kilde.



Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva du ønsker at elevene skal ha lært i løpet av økten:
- forklare hvordan man går frem for å undersøke en kildes troverdighet
- forklare hva som kjennetegner en troverdig kilde
Del ut elevsiden og la elevene jobbe individuelt eller i læringspar.
Elevene gjør oppgave 1
Etter alle har sett videoen (2:09) skal elevene svare på tilhørende spørsmål, enten individuelt eller i læringspar. Ta gjerne utgangspunkt i våre forslag og stikkord under når du går rundt og hører hva elevene diskuterer og hjelper dem videre i samtalen.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene forbereder seg på en felles klasseromsdiskusjon hvor de deler svarene sine fra oppgave 1.
Felles klassesamtale
Samle elevene og legg til rette for en felles klassesamtale. Samtalen tar utgangspunkt i spørsmålene fra oppgave 1 og elevenes svar.
Alternativer
Du kan også velge å kombinere dette med opplegg som handler om kildetillit, eller bruke ulike samarbeidsstrukturer fra samarbeidslæring i gjennomføringen av oppgavene.
Kompetansemål
Norsk Vg2 YF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Idrett og samfunn
Forstå kilders pålitelighet og metoder for innhenting av informasjon.
Medie- og informasjonskunnskap
Innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte.
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap