Medier og kildetillit

45-90 min

Her blir elevene kjent med begrepet kildetillit. Elevene reflekterer over sin tillit til ulike medier og diskuterer grunnlaget for å kunne stole på nyhetskilder og bilder.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelse

Les gjennom undervisningsopplegget og se videoen. Forbered deg på å dele lenken til elevsiden med elevene.

Gjennomføring

Introduser temaet og målene for timen. I løpet av økten skal elevene:

  • Forklare hva begrepet betyr
  • Forklare og diskutere hvordan medieorganisasjoner jobber med å sikre at det de publiserer, er korrekt
  • Diskutere forskjellen mellom informasjon vi får fra sosiale medier og redaktørstyrte medier

Del ut elevsiden. La elevene jobbe individuelt eller i læringspar.

Elevene gjør oppgave 1

Elevene ser videoen. Oppfordre dem til å ta notater, og til å se deler av videoen på nytt hvis de trenger det.

Video om bilder, medier og kildetillit (3:04).

Elevene gjør oppgave 2

Elevene svarer på spørsmålene til videoen. De kan jobbe individuelt eller i par.

Felles klassesamtale

Gå gjennom spørsmålene i oppgave 2 i en felles klassesamtale.

Avslutning

Oppsummer økten med en klasseromsdiskusjon hvor dere tar opp igjen målene for økten.

  • Hva betyr begrepet kildetillit?
  • Hvordan jobber ulike medieorganisasjoner med å opprettholde og beholde tilliten til arbeidet de gjør?
  • Hva kan være forskjellen mellom informasjon vi får fra sosiale medier og redaktørstyrte medier?

Alternativer

Kompetansemål

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.

  • Norsk Vg2 YF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • Kommunikasjon og kultur Kommunikasjon og kultur 2

    Vurdere kilders relevans og troverdighet og bruke dem på en etterrettelig måte.

  • Norsk Vg1 SF

    Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring
  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling