Medier og kildetillit
45-90 minHer blir elevene kjent med begrepet kildetillit. Elevene reflekterer over sin tillit til ulike medier og diskuterer grunnlaget for å kunne stole på nyhetskilder og bilder.



Gjennomføring
Introduser temaet og målene for timen. I løpet av økten skal elevene:
- Forklare hva begrepet betyr
- Forklare og diskutere hvordan medieorganisasjoner jobber med å sikre at det de publiserer, er korrekt
- Diskutere forskjellen mellom informasjon vi får fra sosiale medier og redaktørstyrte medier
Del ut elevsiden. La elevene jobbe individuelt eller i læringspar.
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen. Oppfordre dem til å ta notater, og til å se deler av videoen på nytt hvis de trenger det.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene svarer på spørsmålene til videoen. De kan jobbe individuelt eller i par.
Felles klassesamtale
Gå gjennom spørsmålene i oppgave 2 i en felles klassesamtale.
Avslutning
Oppsummer økten med en klasseromsdiskusjon hvor dere tar opp igjen målene for økten.
- Hva betyr begrepet kildetillit?
- Hvordan jobber ulike medieorganisasjoner med å opprettholde og beholde tilliten til arbeidet de gjør?
- Hva kan være forskjellen mellom informasjon vi får fra sosiale medier og redaktørstyrte medier?
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Samfunnsfag 10. trinn
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår.
Norsk Vg2 YF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Kommunikasjon og kultur Kommunikasjon og kultur 2
Vurdere kilders relevans og troverdighet og bruke dem på en etterrettelig måte.
Norsk Vg1 SF
Bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Tverrfaglige temaer
- Folkehelse og livsmestring
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling