Charlie Kirk – demokratisk trussel eller ytringsfrihetens helt?

90-180 min

Meningene om og fremstillingene av Charlie Kirk er mange og ulike. I dette opplegget jobber elevene med to ulike tekster om ham. De utforsker hvordan tekstene påvirker inntrykkene de får, før de reflekterer over hvordan valg av kilder kan forme forståelsen vår.

Tekstarbeid
Diskusjon

Forberedelse

Les tekstene som ligger vedlagt. Del elevene inn i par eller grupper på tre.

Print ut tekster til alle elevene. Ta med markeringstusjer til økta.

Print ut oppgavearket eller del lenken med elevsiden med elevene.

Se gjerne andre tekstforslag i Alternativer.

Gjennomføring

Introduser temaet for timen og hva elevene skal jobbe med i denne økta

  • Sammenligne to tekster og vurdere hvordan de fremstiller en sak
  • Reflektere over hvordan tekster og avsendere kan påvirke hvordan vi oppfatter virkeligheten
  • Vurdere egen og andres kildebruk
  • Argumentere for eget synspunkt i en aktuell samfunnsdebatt

Klassesamtale

Start økta med å la elevene dele hva de vet om Charlie Kirk fra før.

Hvem var Charlie Kirk?

Hva har dere hørt om ham eller fått opp om/av ham på sosiale medier?

Charlie Kirk. Foto: NTB/Reuters/Cheney Orr

Tekstoppgaver

La elevene jobbe i grupper på to eller tre.

Start med førlesing av teksten, enten i fellesskap eller i par. Etterpå arbeider elevene med oppgavene til tekstene. Først gjør de oppgavene til den første teksten, deretter til den andre. Oppgave 4 gjøres etter at de har lest begge tekstene.

Oppsummer tekstoppgavene før dere går videre med diskusjonsoppgavene.

Diskusjonsoppgaver

La elevene jobbe med oppgavene i par eller grupper, før dere oppsummerer oppgavene i plenum.

Presentasjonen kan brukes for å vise én og én diskusjonsoppgave på storskjerm.

Gå i dybden

Avslutning

Oppsummer timen med å diskutere på hvilke måter kan ulike tekster kan påvirke vår oppfatning av en sak.

Avslutt med å la elevene ta stilling til følgende påstand:

  • Mener du at Charlie Kirk var en trussel mot demokratiet eller ytringsfrihetens helt? Er det mulig at han var begge deler? Begrunn svaret ditt.

La gjerne elevene snakke sammen i par. Deretter svarer de skriftlig og begrunner sine egne synspunkter.

Alternativer

Kompetansemål

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.

  • Samfunnskunnskap Vg1/Vg2

    Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.

  • Norsk Vg2 YF

    Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster.

  • Norsk Vg1 SF

    Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster.

  • Norsk Vg3 påbygging

    Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem.

  • Norsk Vg3 SF

    Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem.

  • Politikk og menneskerettigheter

    Vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Bærekraftig utvikling
  • Folkehelse og livsmestring