Charlie Kirk – demokratisk trussel eller ytringsfrihetens helt?
90-180 minMeningene om og fremstillingene av Charlie Kirk er mange og ulike. I dette opplegget jobber elevene med to ulike tekster om ham. De utforsker hvordan tekstene påvirker inntrykkene de får, før de reflekterer over hvordan valg av kilder kan forme forståelsen vår.


Gjennomføring
Introduser temaet for timen og hva elevene skal jobbe med i denne økta
- Sammenligne to tekster og vurdere hvordan de fremstiller en sak
- Reflektere over hvordan tekster og avsendere kan påvirke hvordan vi oppfatter virkeligheten
- Vurdere egen og andres kildebruk
- Argumentere for eget synspunkt i en aktuell samfunnsdebatt
Klassesamtale
Start økta med å la elevene dele hva de vet om Charlie Kirk fra før.
Hvem var Charlie Kirk?
Hva har dere hørt om ham eller fått opp om/av ham på sosiale medier?
Tekstoppgaver
La elevene jobbe i grupper på to eller tre.
Start med førlesing av teksten, enten i fellesskap eller i par. Etterpå arbeider elevene med oppgavene til tekstene. Først gjør de oppgavene til den første teksten, deretter til den andre. Oppgave 4 gjøres etter at de har lest begge tekstene.
Oppsummer tekstoppgavene før dere går videre med diskusjonsoppgavene.
Gå i dybden
Avslutning
Oppsummer timen med å diskutere på hvilke måter kan ulike tekster kan påvirke vår oppfatning av en sak.
Avslutt med å la elevene ta stilling til følgende påstand:
- Mener du at Charlie Kirk var en trussel mot demokratiet eller ytringsfrihetens helt? Er det mulig at han var begge deler? Begrunn svaret ditt.
La gjerne elevene snakke sammen i par. Deretter svarer de skriftlig og begrunner sine egne synspunkter.
Alternativer
Kompetansemål
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar.
Samfunnskunnskap Vg1/Vg2
Utforske korleis interesser og ideologisk ståstad påverkar våre argument og val av kjelder, og reflektere over korleis det gir seg utslag i forskjellige meiningar.
Norsk Vg2 YF
Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster.
Norsk Vg1 SF
Gjøre rede for og reflektere over bruken av retoriske appellformer og språklige virkemidler i sakprosatekster.
Norsk Vg3 påbygging
Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem.
Norsk Vg3 SF
Analysere uttrykksformer i sammensatte tekster i ulike medier og vurdere samspillet mellom dem.
Politikk og menneskerettigheter
Vurdere informasjon for å analysere faglige spørsmål og problemstillinger.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Bærekraftig utvikling
- Folkehelse og livsmestring