Medietillit
45-60 minBBC-programmet Panorama har fått hard kritikk for å ha klippet sammen to ulike deler av en tale holdt av Donald Trump. I dette opplegget setter elevene seg inn i BBC-saken før de reflekterer over hva som gjør at de stoler på ulike medier.



Gjennomføring
Introduser temaet og målene for timen. I løpet av økten skal elevene:
- Forklare og diskutere hvordan redaktørstyrte medier jobber for å få og beholde tillit
- Reflektere over hva som kan svekke eller styrke tilliten vi har til ulike medier
Oppstart
Start økten med å lage et tankekart hvor elevene deler sine tanker om til ulike medier:
- Hvilke medier stoler du på? Hvorfor?
Elevene gjør oppgave 1
Elevene ser videoen fra Faktisk.no og leser artikkelen fra VG. Deretter jobber de med spørsmålene under og tar notater.
Elevene gjør oppgave 2
Elevene ser videoen av Aftenpostens , Trine Eilertsen. Deretter svarer de på spørsmålene under og tar notater.
Avslutning
Oppsummer timen med å diskutere tillit og forventninger til medier. La elevene ta stilling til følgende spørsmål, muntlig eller skriftlig:
- Hvilke krav har du til medier du stoler på? Begrunn svaret ditt.
La gjerne elevene dele sine synspunkter i par, før de deler i plenum.
Kompetansemål
Norsk 10. trinn
Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.
Medier og kommunikasjon
Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.
Norsk 10. trinn
Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.
Samfunnsfag 10. trinn
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.
Samfunnsfag 10. trinn
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine.
Tverrfaglige temaer
- Demokrati og medborgerskap
- Folkehelse og livsmestring