Medietillit

45-60 min

BBC-programmet Panorama har fått hard kritikk for å ha klippet sammen to ulike deler av en tale holdt av Donald Trump. I dette opplegget setter elevene seg inn i BBC-saken før de reflekterer over hva som gjør at de stoler på ulike medier.

Tekstarbeid
Diskusjon
Video

Forberedelse

Les gjennom undervisningsopplegget og se videoene. Forbered deg på å dele lenken til elevsiden med elevene etter oppstartsaktiviteten.

Les gjerne noen av de vedlagte nyhetsartiklene om BBC-kritikken.

Gjennomføring

Introduser temaet og målene for timen. I løpet av økten skal elevene:

  • Forklare og diskutere hvordan redaktørstyrte medier jobber for å få og beholde tillit
  • Reflektere over hva som kan svekke eller styrke tilliten vi har til ulike medier

Oppstart

Start økten med å lage et tankekart hvor elevene deler sine tanker om til ulike medier:

  • Hvilke medier stoler du på? Hvorfor?

Elevene gjør oppgave 1

Elevene ser videoen fra Faktisk.no og leser artikkelen fra VG. Deretter jobber de med spørsmålene under og tar notater.

BBC får kritikk for å ha klippet Trumps tale (1:08)

Elevene gjør oppgave 2

Elevene ser videoen av Aftenpostens , Trine Eilertsen. Deretter svarer de på spørsmålene under og tar notater.

Hvordan jobber redaktørstyrte medier for å bygge tillit? (1:27)

Avslutning

Oppsummer timen med å diskutere tillit og forventninger til medier. La elevene ta stilling til følgende spørsmål, muntlig eller skriftlig:

  • Hvilke krav har du til medier du stoler på? Begrunn svaret ditt.

La gjerne elevene dele sine synspunkter i par, før de deler i plenum.

Kompetansemål

  • Norsk 10. trinn

    Utforske og vurdere hvordan digitale medier påvirker og endrer språk og kommunikasjon.

  • Medier og kommunikasjon

    Reflektere over hvordan individet og samfunnet påvirkes av kommunikasjon gjennom ulike medier.

  • Norsk 10. trinn

    Bruke kilder på en kritisk måte, markere sitater og vise til kilder på en etterrettelig måte i egne tekster.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten.

  • Samfunnsfag 10. trinn

    Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine.

Tverrfaglige temaer

  • Demokrati og medborgerskap
  • Folkehelse og livsmestring