Om oss

Vi styrker barn og unges kildebevissthet og kritiske mediebruk.

Tenk

Tenk utvikler undervisningsopplegg, ressurser og verktøy som gjør unge bedre rustet til å forstå, vurdere og delta i dagens informasjonslandskap.

Barn og unge møter et stadig mer komplekst medielandskap, preget av personalisert innhold, kommersielle aktører og globale plattformer. Å kunne analysere og vurdere informasjon kritisk, oppdage feilinformasjon, og forstå hvordan innhold skapes og spres, er avgjørende både for demokratiet vårt og for å kunne ta gode valg i eget liv.

Vi lager læringsressurser og innhold som gir elever, lærere og bibliotekarer kompetanse i digital kildekritikk, informasjonssøk og kritisk tenkning. Ressursene våre tar opp dagsaktuelle temaer som feilinformasjon og desinformasjon, polarisering og konspirasjonsteorier, påvirkning i sosiale medier, algoritmestyrt innhold og KI-generert informasjon.

Undervisningsoppleggene våre er utviklet i tråd med læreplanen for Kunnskapsløftet 2020. De gir elevene trening i kritisk tenkning og kritisk lesing, og øver dem i å vurdere kilder, tolke og analysere tekster og forstå hvordan informasjon og budskap formes og spres.

Vi samarbeider med bibliotek, universiteter og høgskoler, medier og ulike kompetansenettverk – nasjonalt og internasjonalt. Eksempler på dette er utvikling av ressurser til forskningsprosjektet DigiGen, den interaktive utstillingen Jakten på Sannheten på Bergen Offentlige Bibliotek og utvikling av kursrekken Digital kildebevissthet i biblioteket.

Vi holder også kurs og foredrag om kildebevissthet og kritisk mediebruk, for lærere, bibliotekarer og andre som jobber med barn og unge.

Pedagogikk

I Tenk jobber det lærere med solid erfaring fra hele skoleløpet. Våre undervisningsopplegg fremmer kritisk tenkning og legger til rette for refleksjon, diskusjon og aktiv deltakelse. Ofte tar vi utgangspunkt i elevenes mediehverdag for å gjøre undervisningen relevant og overførbar til livet utenfor skolen. Les mer om vår pedagogiske forankring.

Finansiering

Tenk startet som et pilotprosjekt i august 2019, med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB og Fritt Ord. Siden 2020 har Tenk fått grunnfinansiering over statsbudsjettet. Vi er fremdeles avhengige av eksterne støttespillere for å gjennomføre flere av våre prosjekter. Faktisk.no er en ideell virksomhet.

Faktisk.no

Faktisk.no AS er ideell organisasjon som jobber for at det norske samfunnet skal være motstandsdyktig i møte med feilinformasjon og påvirkning. Faktisk.no ønsker å bidra til en åpen, inkluderende og faktabasert offentlig samtale, et faktabasert ordskifte og en konstruktiv samfunnsdebatt. Faktisk består av to avdelinger, en nyhetsredaksjon og Tenk.

Siden 2017 har Faktisk bygget et av landets fremste kompetansemiljøer på faktasjekk, desinformasjon og digital påvirkning. Selskapet eies av Schibsted, Aller Media, NRK, TV 2, Polaris Media og Amedia.

Les mer om Faktisk.no her.

Våre kurs

Vi holder til en hver tid oppdaterte kurs, og skreddersyr innholdet vårt til alle profesjoner som er interesserte i barn og unges kildebevissthet. I tillegg holder vi foredrag og workshops for barn og unge.

Les mer om våre kurs her, og ta kontakt på tenk@faktisk.no.

About us

Click here for information about us in English

Ansatte

  • Sølve Kuraas Karlsen

    Leder i TenkLektor med tilleggsutdanningsakk@faktisk.no

    Sølve har jobbet med undervisning i 14 år i hele skoleløpet fra 1-13 innen fagene norsk, samfunnsfag, KRLE og naturfag. Over flere år har han utviklet og bidratt i prosjekter i skolen som skaper tverrfaglig læring og knytter skole og samfunn sammen. Sølve har Master i Grunnskolens norskfag fra Høgskolen i Sør-Trøndelag med fordypning i formidling av folketro og spøkelseshistorier.

  • Marte Eek-Høgås

    FagansvarligLektor med tilleggsutdanningmarte@faktisk.no

    Marte har master i norskdidaktikk fra Universitetet i Oslo. Hun har også undervisningskompetanse i historie, samfunnsfag og mat og helse. Marte har bred erfaring med undervisning gjennom seks år på ungdomstrinnet i Osloskolen og tre år i norskopplæring for voksne. Hun har jobbet med kritisk literacy i over 10 år, blant annet gjennom akademisk arbeid. Marte er også medforfatter av boken “Lesekultur - hvordan styrke lesing i skolen” som kom ut i 2025. Hun brenner for forskningsnær og samfunnsnyttig undervisning tilpasset elever på alle nivå.

  • Oda Marie Skancke

    Ansvarlig for sosiale medierAdjunktoda@faktisk.no

    Oda er utdannet adjunkt ved Oslo MET med fordypning i norskfaget. Hun har tre års erfaring fra Kjelsås barneskole der hun har undervist i norsk, samfunnsfag, engelsk, KRLE og mat og helse. De to siste årene som lærer har hun vært med på fremme tverrfaglig læring i skolen med fokus på faglig kompetanse innenfor temabasert undervisning. Oda brenner for oppdatert og samfunnsrelevant undervisning i skolen.

  • Tina Scheen Kiese

    Adjunkt med tilleggsutdanningtina@faktisk.no

    Tina er adjunkt med fordypning i naturfag- og matematikkdidaktikk fra Universitetet i Oslo. Hun har også undervisningskompetanse i mediefag, med bachelor i journalistikk fra Universitetet i Bergen. Tina har bred undervisningserfaring gjennom seks år på ungdomstrinnet og to år med vitenskapsformidling på ulike vitensentre. Hun brenner for en pedagogisk og forskningsnær tilnærming til KI og digitale verktøy, og er opptatt av å bringe elevenes nysgjerrighet inn i undervisningen.

  • Maria D. Haaberg Markaki Knapstad

    Lektor med tilleggsutdanningmaria@faktisk.no

    Maria er utdannet lektor fra NTNU i Trondheim, med mastergrad i engelsk. Hun har også undervisningskompetanse i idrettsfag og kroppsøving, historie, samt pedagogisk veileder fra OsloMet. Maria har jobbet på ulike videregående skoler i Trondheim, Bærum og Oslo siden 2015, og har bred erfaring fra ulike studieretninger som studiespesialisering og som fellesfagslærer innenfor mange ulike yrkesfag. Hun brenner for elevaktiv læring, og samfunnsrelevante undervisningsopplegg som skaper en undring, nysgjerrighet og et kildekritisk blikk hos elever.